پرورش کبک گوشتی

پرورش کبک گوشتی :

پرورش کبک گوشتی :

سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است

کبک ها از دسته ی مرغ های خانگی هستند که برای اهداف تجاری به طور وسیعی پرورش یافته و به فروش می رسند . با وجود مزارع زیاد پرورش کبک ، تعداد انواع وحشی آن در طبیعت رو به کاهش است .
مصرف گوشت کبک متقاضیان بسیار بالایی دارد ولی تخم کبک به دلیل داشتن پتاسیم ، آهن و فسفر غنی ، قیمت بسیار بالاتری نسبت به گوشت آن دارد و یافتن این تخم در بازار های آزاد دشوار تر است . البته به طور کلی ، گوشت کبک نیز قیمت بالایی داشته و متوسط قیمت هر کیلو گوشت کبک از هر کیلو گوشت مرغ به مراتب گران تر است .
معروف ترین انواع کبک ها عبارتند از :
کبک سفید
کبک تندر
بلوچلوستا
و خاکستری

پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

که این تفاوت ها به محل زندگی هر نوع ، بستگی دارد . به طور کلی ، پرورش کبک در خانه رایج تر از پرورش آن در مزارع مخصوص است ، وهنگام پرورش آن در هر محیطی ، به برخی نکات توجه داشته باشید .
اول از همه اینکه ، کبک ها پرندگانی کوچک با گوشتی بسیار لذیذند که بسیاری از حیوانات شکارچی در انتظار صید آن ها هستند . مزارع کبک بهترین محل برای حمله ی شاهین ، زاغ و … بوده و بنابراین نیاز است تا به عنوان اولین قانون ، با تمامی تدابیر امنیتی ، مزرعه را با کمک انواع حصار ها پوشش دهید .
پرورش را می توان از 60 قطعه برای پرورش در مقیاس کوچک خانگی و یا 300 الی 500 قطعه ، شروع کرد . کبک ها پرندگانی چند همسری نیستند و به زوج خود وفاداری زیادی نشان می دهند . به همین دلیل در دوره ی جفت گیری نیاز است تا حتما تعدادی جفت از کبک ها موجود باشد . از طرف دیگر ، می توان برای هر 3 / 4 ماده ، یک نر را در نظر گرفت ولی در صورت بروز مشکلات و پرخاشگری کبک ها ، تعداد نر ها را به تعدادی افزایش دهید که برای هر ماده ، یک نر وجود داشته باشد . همچنین برای هر جفت ، محیطی اختصاصی در نظر بگیرید ؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است شاهد بروز جنگ هایی مداوم باشید .

دقت کنید کیفیت گوشت جوجه ها تا حدود زیادی با کیفیت گوشت و سلامت کبک های نر و ماده مرتبط است . معمولا تعداد تخم ها در هر سری تخم گذاری کم تر از سایر پرندگان است ( تقریبا به اندازه ی یک تخم مرغ نسبتا کوچک ) . این تخم گذاری بیشتر در فصل های بهار و تابستان انجام می شود و در مجموع حدود 40 الی 50 تخم را می توان از آن ها انتظار داشت . می توان این تخم ها را به صورت مصنوعی و به وسیله ی دستگاه های جوجه کشی و یا به صورت طبیعی و به کمک کبک های ماده پرورش داد . البته در شرایطی که هدف شما پرورش کبک های گوشتی باشد ، بهتر است از فضا های مصنوعی پرورش تخم استفاده شود تا از همین سنین بتوان شرایط ایده آل و قابل کنترلی را برای تخم ها مهیا کرد . این شرایط ایده آل شامل تنظیم نور ، دما و رطوبت هستند .
بعد از جوجه کشی و بیرون آمدن جوجه ها از تخم ، می توانید آن ها را تا حدود زیادی مشابه با روش پرورش جوجه های مرغ پرورش دهید . 8 هفته ی اول در سلامت و کیفیت گوشت جوجه ها تاثیر زیادی دارد . روز های اول زندگی به مخلوطی خاص از زرده ی تخم مرغ پخته شده احتیاج دارند و به مرور ، لازم است تا سبزیجات ، بروکلی و … را به این ترکیب اضافه کرد . بهتر است میزان خوراک را به تدریج اضافه کنید تا از بروز شوک غذایی جلوگیری شود .

به طور کلی کبک ها پیش از رسیدن به مرحله بهره برداری ، می بایست وزنی در حدود نیم کیلوگرم داشته باشند . رسیدن به این وزن ، وابسته به عوامل مختلفی است ، که مهم ترین آن ها کیفیت و حجم غذای کبک ها می باشد . غذای دریافتی کبک ها بایستی با سن و نیازهای این پرنده ، مطابقت داشته و هم چنین متشکل از تمامی ویتامین های مورد نیاز باشد . حجم غذایی مناسب برای کبک های در حال پرورش ، به طور متوسط روزی 30 گرم می باشد . اگرغذا بیشتر از این مقدار شود ، باعث تجمع چربی در کبک ها شده و بر خلاف تصور برخی از پرورش دهندگان ، این امر باعث اختلال در روند رشد کبک خواهد شد .
نوع تغذیه کبک ها به تغذیه برخی دیگر از پرندگان ، نظیر مرغ های گوشتی شبیه می باشد . بهتر است این غذا ترکیبی از گندم ، نمک ، پودر ماهی ، املاح معدنی ، سویا ، ذرت و ویتامین های مورد نیاز باشد . این غذای ترکیبی نباید بیشتر از 3 هفته نگهداری و انبار شود . مناسب ترین مکان جهت نگهداری آن نیز ، فضایی به دور از رطوبت و نور می باشد . کبک ها در طول روز آب زیادی مصرف می کنند ( تقریبا دو برابر میزان جیره غذایی روزانه ) ؛ از همین رو باید در طول روز به آب سالم و تمیز دسترسی داشته باشند .

در صورت پرورش کبک ها با بهترین مواد غذایی و تحت شرایط محیطی ایده آل ، وزن هر جوجه ی کبک به حدود یک پوند و نیم می رسد . در این بین ، جوجه های نر کمی بزرگ تر و گوشتی تر از جوجه های ماده هستند .
بعد از رسیدن به این سن ، جوجه های تخم گذار از جوجه های گوشتی جدا شده و هر کدام در شرایطی متفاوت نگهداری می شوند . معمولا بازار فروش برای هر نوع ، متفاوت از نوع دیگر است . به عنوان مثال ، کبک های تخم گذار به سایر پرورش دهندگان فروخته شده و برای جوجه کشی های بیشتر استفاده می شوند در حالی که کبک های گوشتی به کشتارگاه ها منتقل شده و آماده ی ارائه به بازار می شوند . کبک های نر وزنی حدود 700 گرم و ماده ها وزنی حدود 500 گرم دارند و این وزن در حدود 16 هفته به دست می آید . کبک ها معمولا بین 25 الی 35 گرم دانه مصرف می کنند . سود فروش گوشت آن بستگی به نرخ فروش نسبت به مبلغ پرداختی دانه ها ، سایر مواد غذایی ، هزینه های پرورش و … دارد .

پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

برخی نکات در حین پرورش می توانند روی کیفیت گوشت کبک های گوشتی تاثیر گذار باشند . بهتر است از مواد غذایی درجه یک و با کیفیت برای تغذیه ی کبک ها از دوران جوجه بودن تا بلوغ استفاده کنید تا بتوانند وزن زیاد و مناسبی به دست آورند . همچنین کنترل عواملی مثل دما ، بیماری ها و … باعث حفظ سلامت آن ها می شود . چرا که در صورت بروز بیماری ، کبک ها با کاهش اشتها و به دنبال آن ، کاهش وزن روبرو می شوند . این نکات در دوران جوجگی تاثیر بیشتری دارد چرا که جوجه ها بیشتر مستعد کسب بیماری ها از عوامل مختلف هستند و این بیماری ها در آینده تاثیر چشمگیری روی رشد و پرواری آن ها دارد .

 

منبع :

baxili

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *