پرورش کبک در منزل

پرورش کبک در منزل :

پرورش کبک در منزل :

سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است .

 

کبک یکی از بهترین گزینه های پرورش برای افرادی ست که به تازگی کار خود در زمینه ی پرورش پرندگان اغاز کرده اند . جوجه کبک ها را می توان با روشی نسبتا مشابه با روش جوجه ی مرغ پرورش داد . تنها کافیست که به نور ، دما ، رطوبت و مواد غذایی در تمامی طول دوره ی پرورش دقت داشت .
پرورش کبک در منزل نسبتا آسان است ؛ چرا که به راحتی با انواع محیط زیست سازگار می شوند . از طرف دیگر ، گوشت و تخم کبک ها در بین افراد طرفداران زیادی داشته و قیمت بالایی نیز دارد . همین عامل می تواند انگیزه ای باشد که افراد به پرورش کبک روی بیاورند ؛ حتی در محیط های کوچک خانگی مثل حیاط و … .

از آنجایی که کبک پرنده ای وحشی است ، در صورت تمایل به پرورش آن در محیط خانگی ، به چند نکته دقت داشته باشید .
اول اینکه با توجه به طعم لذیذ گوشت کبک ، مراقب شکارچیان محیط پرورش باشید . اگر در محدوده ی نگهداری آن ها ، خطر حضور سگ های ولگرد ، پرندگان شکاری و یا حتی زاغ وجود دارد ، تمامی جوانب و خطرات را بررسی کرده و قفسی کاملا محصور ایجاد کنید تا سایر شکارچیان نتوانند به محیط پرورش وارد شده و خساراتی را به بار بیاورند .
همچنین اینکه کبک ها محیطی پوشیده و دارای پناهگاه را به محیط هایی کاملا باز و بدون سرپناه ترجیح می دهند . بنابراین به بهینه سازی شرایط رشد دقت زیادی داشته باشید .

پرورش کبک در منزل
پرورش کبک در منزل

برای شروع پرورش ، می توایند کبک های سالم را خریداری کرده و ان ها را تا مرحله ی رسیدن به سن تولید مثل پرورش دهید و یا تخم را خریداری کرده و در دستگاه های خاص جوجه کشی قرار دهید که این روش برای مقیاس های کم و به خصوص افراد تازه کار توصیه نمی شود .
برای پرورش کبک می توانید به ازای هر کبک نر ، 3 الی 4 ماده نگهداری کنید ولی در برخی شرایط ، کبک ها ممکن است علائمی از ناسازگاری نشان داده و نیاز شود تا به ازای هر ماده ، یک نر داشته باشید . همچنین در صورت نگهداری بیش از یک زوج ، بهتر است زوج ها در فضاهایی جدا از هم نگهداری شوند تا از مبارزه ی نر ها با همدیگر جلوگیری کنید . همچنین هر واحد دارای یک بستر مناسب با دمای کافی باشد تا در صورت جفت گیری ، کبک ماده بتواند تخم گذاری کند . در صورت سازگاری کبک ها با همدیگر ، می توانید در هر متر مربع 3 / 4 کبک را نگهداری کنید که این واحد ها از میله ، تخته های سه لا ، مش ، و سیم ساخته می شوند . در هر واحد باید مقیاس مناسبی یونجه برای کف بستر ، ظرف آبخوری و دانه خوری متناسب با تعداد کبک های موجود در قفس باشد به نحوی که تقسیم غذا به نحوی مناسب صورت بگیرد و تمامی کبک ها بتوانند به درستی تغذیه کرده و به منابع آبی دسترسی داشته باشند . همچنین واحد ها باید دارای فضای کافی جهت پیاده روی نیز باشند . حداقل ارتفاع قفس نیز باید 1 الی 2 متر باشد تا کبک هنگام پریدن ( که معمولا اتفاق می افتاد ) ، آسیب نبیند . همچنین در اتاق نگهداری واحد ها ، مرتبا آب و هوا ، رطوبت و نور را کنترل کنید و بهتر است محیط عاری از سر و صدای شدید باشد تا آرامش کبک ها حفظ شود .

پرورش کبک در منزل
پرورش کبک در منزل

همانطور که گفته شد ، کبک ها با محیط اطراف خود سازگاری و همزیستی بالایی دارند اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی ، بهتر است برای شروع کبک هایی سالم را انتخاب کنید و همچنین از بین تمامی گونه ها ، نوع کبک خاکستری بیشترین سازگاری را نسبت به سایر گونه ها دارد و پرورش این نوع ، به خصوص در مناطقی که سردسیر هستند ، می تواند از تلفات جانی در کبک ها و خسارات مالی جلوگیری کند .
برای شروع می توانید از یک جفت کبک نر و ماده و یا بیشتر شروع کنید . می توانید یک یا چند جفت جوجه کبک سالم را از فروشندگان معتبر خریداری کنید و مشغول به پرورش آن ها شوید . جوجه های کبک در دوره های ابتدایی زندگی عمدتا به زرده ی تخم مرغ پخته شده احتیاج دارند و بعد از آن می توانید سایر مواد غذایی مثل سبزیجات را به آن اضافه کنید . حتی می توان مقداری گوشت نیز به این وعده ها اضافه کرد . بهتر است حجم وعده های غذایی به مرور و با توجه به سن جوجه ها افزایش پیدا کند . افزایش ناگهانی غذا ، کبک ها را با شوک غذایی و مشکلات گوارشی روبرو کرده و ممکن است با هضم مواد جدید سازگاری مناسبی پیدا نکنند . بعد از رسیدن کبک ها به دوره ی بلوغ ، می توان تغذیه از طریق دانه ها را شروع کرد . بهتر است دانه ها ترکیبی از عدس ، گندم سیاه ، گندم معمولی و … همراه با دانه های آفتابگردان باشند . این دانه ها در ترکیب با سببزیجات و میوه جات خرد شده می توانند رشد و سلامت حداکثری کبک ها را برای شما به همراه داشته باشند . این سبزیجات شامل شبدر ، گزنه و میوه ها شامل گلابی ، آلو و … هستند .

پرورش کبک در منزل
پرورش کبک در منزل

مواد غذایی نیز نقش مهمی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی کبک ها دارد . بیماری های عفونی همیشه در کمین کبک ها هستند و مهم ترین عاملی که می تواند از این بیماری ها پیشگیری کند ، استفاده از مواد غذایی عالی و با کیفیت است تا تا علاوه بر رشدی مطلوب ، سیستم ایمنی آن ها نیز تقویت شود .

بیماری های رایج در میان کبک ها ، از جمله فاکتور هایی است که می بایست همواره به آن توجه کرده و از بروز آن جلوگیری کرد . یکی از رایج ترین بیماری های بین کبک ها ، کوکسیدیوز نام دارد . این بیماری به طور مستقیم از طریق غذاهای آلوده و نا مناسب و هم چنین فضولات کبک ، به پرنده منتقل شده و پخش می شود . این انگل به سیستم گوارشی کبک وارده شده و مستقیما روده او را تحت تاثیر قرار می دهد . در صورت عدم رسیدگی سریع و مناسب به این بیماری ، انگل کوکسیدیوز می تواند موجبات مرگ کبک را فراهم کند . اصلی ترین نشانه های ابتلا به این بیماری ، کاهش وزن ، اسهال ( به ویژه اسهال خونی ) ، ضعف و بی حالی ، . . . می باشد .
یکی دیگر از بیماری های رایج ، که در صورت عدم وجود فضای رشد مناسب برای کبک ها به وجود می آید ، بیماری آسیت نام دارد . آسیت در صورتی کبک را مبتلا می کند ، که اکسیژن و هوای تمیز کافی ، در محیط پرورش موجود نباشد و یا تعداد زیادی کبک ، در محیطی کوچک زندگی کنند . از جمله نشانه های رایج ابتلا به آسیت ، می توان به بزرگ شدن قلب ، افزایش جریان خون و تپش قلب ، تورم در ناحیه سینه و شکم کبک ، . . . اشاره کرد . درمان بیماری آسیت بسیار دشوار و پر هزینه می باشد ؛ از همین رو می بایست از ابتدا ، با تهیه یک دستگاه تهویه هوا مناسب ، از بروز آن جلوگیری کرد .
جوجه ها با گذراندن دوره های مختلف رشد و رسیدن به سن بلوغ ، می توانند با تخم گذاری ، تعداد کبک های شما را افزایش دهند . کبک های ماده در فصول بهار و تابستان تخم گذاری می کنند و به طور متوسط می توانند 25 جوجه ی سالم را به شما تحویل دهند . بعد از بیرون آمدن جوجه ها از تخم ، بهتر است حتما تقسیم بندی و جدا سازی هایی را بر اساس سن و جنسیت انجام دهید . قرار دادن جوجه های کوچک در کنار کبک های بالغ می تواند جنگ هایی را به وجود بیاورد که در نهایت منجر به آسیب دیدن شدید جوجه ها می شود .

 

منبع :

baxili

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *