پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟ سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است .

 

برخی افراد به دلایل بسیاری تمایل دارند تا پرندگانی غیر از مرغ و خروس را پرورش دهند . پرندگانی با جثه ی کوچکتر ، گوشت و تخم لذیذ تر ، همچنین گران قیمت تر و خاص تر . به همین دلیل ، به پرورش بلدرچین یا کبک روی می آورند . این دو پرنده و همچنین مرغ ها، از یک خانواده به حساب آمده ولی از زادگاه های متفاوتی هستند . بلدرچین از پرندگان بومی نیمکره ی شرقی و غربی است ؛ در حالی که کبک از پرندگان بومی فقط نیمکره ی شرقی ست . البته سالیان طولانی ، این پرندگان در محیط ها و اقلیم های متفاوت نیز پرورش یافته و در سراسر جهان به وفور یافت می شوند .
بلدرچین و کبک پرندگانی کوچک تا متوسط هستند که بدنی تماما پوشیده از پر داشته و پاهایی قوی با چهار انگشت دارند . هر دو دارای بال هایی کوتاه و دایره ای و سینه ای پهن هستند که همین عامل نقش اصلی در فرار آن ها از دست شکارچیان را ایفا می کند . البته میزان سرعت دویدن آن ها از سرعت بال زدن بیشتر بوده و نمی توانند پرواز های طولانی با ارتفاع بالا را انجام دهند .

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟

پرندگان ماده در این دو خانواده ، معمولا در هر فصل بین 12 تا 20 تخم می گذارد و جوجه ها بعد از خروج از تخم ، قابلیت خروج از محل زندگی را دارند ولی زوج ها و به عبارتی ، خانواده ی جوجه ها ، تا فصل زایش بعدی در کنار هم باقی می مانند .
معروف ترین بلدرچین تحت نام باب وایت ” bobwhite ” و معروف ترین کبک با نام ” کبک خاکستری ” شناخته می شود .
پرورش کبک و بلدرچین هر کدام به نوعی بوده و مزایا و معایبی متفاوت با دیگری دارد . در زیر ، به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت تا بتوانید با مطالعه ی هر کدام ، به راحتی در زمینه ی احداث مزرعه ی پرورش تصمیم بگیرید :

بلدرچین به طور قابل توجهی کوچکتر از سایر پرندگان مثل مرغ ، بوقلمون ، اردک و … است و برای هر جفت بلدرچین به حدود 2 فوت مربع فضا نیاز دارید . تخم آن ها نیز از سایر پرندگان کوچکتر بوده و غنی از مواد مغذی است به طوری که بسیاری از افراد ، مصرف تخم بلدرچین را به تخم سایر مرغ ها ترجیح می دهند . گوشت بسیار لذیذ آن به راحتی فراوری شده و می توان به صورت کبابی ، آب پز و سایر روش های طبخ ، مصرف کرد . علاوه بر این ، پر کنی بلدرچین نیز نسبت به پرندگانی مثل جوجه ی مرغ یا بوقلمون بسیار آسان تر است .

خوشبختانه ، بلدرچین یکی از پرندگان بسیار ساکت و بی سر و صداست که در صورت پرورش در منزل ، مشکلی از بابت ایجاد آلودگی صوتی نخواهید داشت . در حالی که سایر پرندگان مثل خروس در ساعات مختلف به خصوص صبح زود ، سر و صدای بسیار زیادی دارند و ممکن است باعث شکایت سایر افراد در مجاورت محل نگهداری شوند . بلدرچین ها صدایی مشابه جیر جیردارند و بی سر و صدا حرکت می کنند . البته دقت داشته باشید که این پرنده نسبت به کبک ، از توانایی پریدن و پرواز بیشتری برخوردار است و باید به طور دائم در قفس نگهداری شود .
بلدرچین نسبت به کبک ، از دوره ی بلوغ سریعتری برخوردار است . به این صورت که از سه هفتگی ، نر و ماده از همدیگر قابل تشخیص بوده و از 6 – 8 هفتگی ماده ها قابلیت تخم گذاری را دارند .

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟

در کبک ها ، شرایط نسبتا مشابه بوده و فقط تفاوت هایی جزئی وجود دارد . کبک ها از وزنی بالاتر نسبت به بلدرچین برخورداند و میزان تغذیه ی آن ها نیز بیشتر است و همین عامل گرچه سبب می شود تا هزینه ی بیشتری جهت خرید دانه و مواد غذایی اولیه احتیاج داشته باشید ، اما در نهایت با فروش کبک و تفاوت قیمت آن به علت وزن بالا تر ، مبلغ بیشتری نیز دریافت کرده که می تواند هزنیه های مصرفی را جبران کند . از طرف دیگر ، تخم کبک نسبت به سایر تخم پرندگان درشت تر بوده و گران قیمت تر است . هم تخم کبک و هم بلدرچین هر دو ارزش غذایی بسیار زیادی دارند که باعث شده به عنوان غذایی دارویی و خاص مصرف شود .

وزن بالای کبک نسبت به بلدرچین سبب می شود که قابلیت پرواز زیادی نداشته باشد و تنها تا ارتفاعات کمی را می پرد. به همین دلیل قفس ها باید ارتفاعی تا حدود 1 متر را داشته باشند و فضایی که کبک بتواند در آن فعالیت انجام دهد .
از طرف دیگر ، کبک ها پرندگانی چند همسری نیستند و در صورت تمایل به پرورش آن ها ، بهتر است تا نگهداری آن ها به صورت زوج بوده و در بهترین شرایط ، به ازای هر ماده ، یک نر و در نهایت ، می توانید به ازای هر 3 ماده ، یک نر را در اتاقک های پرورش ، نگهداری کنید .
مقاومت بلدرچین نیز مانند کبک نسبت به شرایط و تغییرات محیطی بالاست و در صورت رعایت نکات بهداشتی محیط و حفظ کیفیت غذا ، در هر دو گونه می توانید رشدی عالی و گوشتی با کیفیت را انتظار داشته باشید . هر دو گونه در رده ی گوشت های گران قیمت قرار دارند و هزینه ی متوسط برای جوجه در کشور های خارجی بین 5 الی 7 دلار است . به همین دلیل می توانید با پرورش این پرندگان در تعداد وسیع و امکان صادرات آن به سایر کشور ها ، درامدی بسیار عالی را به دست آورید .

 

منبع :

kids.britannica   /  newsfromthecoop

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *