شرایط کاشت زعفران

شرایط کاشت زعفران

شرایط کاشت زعفران : وب سایت پرورش مرجع کامل آموزش کاشت زعفران است : کشت زعفران شرایط اقلیمی کشت زعفران زعفران گیاهی از تیره زنبقیان است. این گیاه ساقه زیر زمینی یا بنه دارد که در بین کشاورزان به پیاز زعفران مشهور است. زمان کشت آن معمولا پاییز است (اواخر مهر تا اوایل آبانماه).
زعفران در منطقه هایی با سرمای زمستانی نسبتا معتدل، با تابستان های گرم و آفتابی و نسبتا خشک، بهار و پاییز ملایم و ارتفاع بیش از هزار متر از سطح دریا رشد می کند.

شرایط کاشت زعفران روش تکثیر و تولید

شرایط کاشت زعفران
شرایط کاشت زعفران

شرایط کاشت زعفران : زعفران توسط پیاز تولید و تکثیر می شود. به علت این که پیاز زعفران پس از کشت اولیه، مدت ۷ تا ۱۰ سال پشت سر هم محصول می دهد، مرحله کشت فقط در سال اول انجام می گیرید و در سالهای بعد فقط عملیات مربوط به داشت و برداشت اجرا می شود.
انتخاب پیاز مناسب برای کشت
زعفران گیاهی چند ساله است. پیاز زعفران بر خلاف پیاز خوراکی که دارای چندین بر چه است. یک تکه و توپر می باشد. پیازهای جوان پوسته ای قهوه ای رنگ دارند. انتخاب و تهیه پیاز مناسب برای کشت بسیار مهم است. به طوری که میزان و مرغوبیت محصول به جنس و چگونگی پیاز آن بستگی دارد. در انتخاب پیاز باید دقت شود که از پیازهای ۲ تا ۳ ساله سالم و بدون زخم و درشت که جوانه های روی آن سالم و بدون عیب باشند. استفاده کرد.

پیازهای زعفران در اندازه های با قطر 1 تا 3 سانتی متر هستند و معمولا درشت ترین پیازها را باید برای کشت انتخاب کرد. پیازها را باید قبل از کشت، در محیطی تاریک و نسبتا خشک نگهداری کنیم. انتخاب و تهیه زمین
زعفران در زمین های حاصلخیز بدون درخت، که خاک سبک از جنس رسی، شنی دارند رشد می کند زمین کشت زعفران نباید در معرض بادهای سخت و سرد قرار بگیرد. زمین های شور و رسی و خاک های مرطوب و سرد و فقیر، برای رشد زعفران مناسب نیستند. علاوه بر این زعفران در زمین هایی که قلوه سنگ و با علفهای هرز دارند. محصول خوبی نمی دهد. همچنین زمین هایی که دارای مواد آلی تجزیه نشده باشند، موجب پوسیدگی پیاز در مزرعه زعفران می شوند. ” آماده سازی زمین برای کاشت برای آماده کردن زمین، قبل از کشت، آن را یک شخم عمیق می زنند سپس کلوخ شکنی کرده و زمین را کرت بندی می کنند. آنگاه کودهای لازم را به خاک اضافه و آن را آماده کشت می کنند.

شرایط کاشت زعفران آماده سازی و کوددهی زمین

بهترین کود برای کشت زعفران، کود حیوانی (گاوی و گوسفندی) پوسیده است. هر هکتار زمین مورد نظر به حدود ۲۰ تا ۳۰ تن کود پوسیده دامی نیاز دارد. در صورت لزوم با انجام آزمایش خاک مزرعه، می توان عناصر مورد نیاز خاک را تعیین کرده و به صورت کود شیمیایی به آن اضافه کرد. پس از کود پاشی، یکبار دیگر زمین را شخم می زنند تا کود با خاک مخلوط شود و سپس زمین را صاف میکنند.
در زمان کاشت، پیازهایی را که برای کشت انتخاب و در محیط تاریک نگهداری شده است، آماده می کنند. پوسته های اضافی را از روی پیازها بر می دارند تا تنها یک لایه پوسته قهوه ای رنگ روی پیازها بماند. در انتهای هر پیاز یک کپه (پولکی نسبتا سخت) وجود دارد که چوب پنبه ای و خشک است. این پول را به هنگام کاشت از پیاز کنده و جدا می کنند تا ریشه ها راحت تر وارد خاک بشوند و سریعتر از منابع غذایی موجود در خاک استفاده کنند برای اطمینان بیشتر، قبل از کاشتن، باید پیازهارا ضدعفونی کرد.
قبل از کاشت، در هر گرت، ردیف هایی با فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر در نظر می گیرند در داخل این ردیف ها و با
فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر، گودال هایی با عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر ایجاد می کنند و با توجه به ریزی یا درشتی پیازها، در هر گودال ۲ تا ۳ عدد پیاز فرار میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *