سود پرورش کبک

سود پرورش کبک :

سود پرورش کبک :

سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است .

 

در سال های اخیر ، پرورش دام و طیور بین افراد رواج بسیاری داشته است . در این بین ، کسب و کار های خانگی و پرورش حیواناتی که در محیط های کوچک مثل حیاط منزل نیز قابلیت اجرا دارند ، از طرفداران بیشتری برخوردارند . یکی از این حیوانات ، کبک هستند . کبک پرنده ای ریز جثه از خانواده ی ماکیان است که می توان آن را در تمامی محیط ها مثل حیاط ، انباری و یا حتی پشت بام منزل نیز پرورش داد .
کبک و تخم کبک به علت خوش طعم بودن و خواص پزشکی آن ، طرفداران بسیاری دارد ؛ به طوری که نه تنها در داخل کشور ، بلکه در سایر کشور ها نیز مصرف بالایی داشته و بسیاری از پرورش دهندگان داخلی ، سالانه تعداد زیادی کبک را به خارج از کشور صادر می کنند . فضا و هزینه ی کم برای پرورش و قیمت نسبتا بالای آن در هنگام فروش ، بسیاری از افراد را متقاعد کرده که قدم در این راه گذاشته و درامد بالایی به دست آورند . از طرف دیگر ، کبک ها مقاومت محیطی بالایی داشته و به سرعت با شرایط جدید محیط زندگی سازگار می شوند . همین عامل کمک کرده تا بتوان در شهر ها و استان های مختلف ، اقدام به احداث مزارع کرد و محدودیت اقلیمی وجود نداشته باشد .

توصیه می شود افراد تازه کار در این زمینه ، از تعداد کم و فضا های کوچک شروع کنند . همچنین دوره های آموزشی برای این افراد برگزار می شود و نیز می توان سی دی یا مقالات آموزشی را برای این کار خریداری نمود .
شروع پرورش کبک می تواند به صورت خریداری جوجه های یک روزه و یا کبک های مولد باشد . خرید تخم و جوجه کشی به علت هزینه ی نسبتا بالای خریداری دستگاه جوجه کشی توصیه نمی شود . همچنین هزینه های اولیه شامل خرید و یا اجاره ی محل پرورش ، آماده سازی اتاقک های نگهداری کبک ها ، خرید غذا برای جوجه ، دانه برای کبک های بالغ ، هزینه های سرمایشی و گرمایشی ، هزینه های بهداشتی ، استخدام کارگر و … هستند که برخی از این موارد تنها با یک بار آماده سازی ، نیاز به هزینه ی مجدد نداشته ؛ برخی موارد مثل غذا و هزینه ی های تنظیم دما دائم و برخی دیگر مثل هزینه ی استخدام کارگر ، بسته به شرایط ، متغیر هستند . نیاز به حضور کارگران در برخی فصول بیشتر و در برخی دیگر ، کمتر است .

سود پرورش کبک
سود پرورش کبک

به طور کلی ، برای هر هزار قطعه کبک ، یک فضای 50/80 متر مکعبی کفایت می کند و با ساخت واحد هایی متناسب با سایز کبک ها ، می تواند 2 الی 3 قطعه کبک را در فضای اختصاص داده شده قرار داد . در دوره های اولیه ی زندگی کبک ها نیازی به تخصیص فضا وجود ندارد و هر متر مربع گنجایش نگهداری 90قطعه کبک 14 روزه را نیز دارد . با بالا رفتن سن ، علاوه بر تخصیص فضاهای جداگانه جهت جفت گیری و نگهداری از جوجه ها ، باید فضایی مجهز جهت نگهداری جوجه از کبک های بالغ را نیز در نظر بگیرید ؛ چرا که نگهداری همزمان جوجه ها و موارد بالغ ، توصیه نمی شود .

غذای جوجه ها با غذای کبک های بالغ متفاوت است . جوجه ها عمدتا از موادی مثل تخم مرغ تغذیه می کنند که به مرور سبزیجات به آن افزوده می شود در حالی که کبک های بالغ مصرف بالایی از دانه ها را دارند . مهم ترین مساله در برآورد هزینه های مصرفی جهت خرید دانه ، بررسی ضریب غذایی است . ضریب غذایی یعنی نسبت مصرف دانه به تولید یک کیلو گوشت یا تخم . در صورتی که مصرف دانه در کبک بیش از میزان وزن خالص و یا تخم او باشد ، ضرر مالی در انتظار شما خواهد بود . به طور متوسط هر کبک به ازار هر کیلوگرم گوشت ، 7 کیلوگرم دانه مصرف می کند . همچنین نیاز است تا میوه و سبزیجات خورد شده نیز به جیره ی غذایی اضافه شود تا کیفیت گوشت کبک در حد بالایی حفظ شود . همچنین یکی از موارد اصلی در زمینه ی مدیریت غذایی ، مدیریت میزان غذای دورریز است . باید به طور مداوم ظروف دانه ی کبک ها را کنترل کرده و به دنبال راهکار هایی باشید که میزان ضایعات به حداقل برسد .

سود پرورش کبک
سود پرورش کبک

برخی مزارع پرورش ممکن است در اقلیم های سردسیر و یا گرمسیر بنا شوند . در این شرایط ، گرچه کبک از سازگاری زیادی نسبت به شرایط برخوردار است ، اما بهتر است جهت جلوگیری از بیماری های احتمالی و کنترل دما و رطوبت ، از تاسیسات ویژه ای استفاده شود که بتوان دما را در حد اعتدال حفظ کرده و از بروز بیماری و خسارات ناشی از آن جلوگیری کرد . با توجه به همین ویژگی ، اکثر پرورش دهندگان ترجیح می دهند مزارع را در محلی احداث کنند که دما در آن فضا از اعتدال بیشتری برخوردار بوده و یا حداقل فاصله را تا منابع تامین سوخت مثل برق و گاز و … داشته باشد .
همچنین به هزینه هایی جهت بهداشت و سلامت محیط و کبک ها نیز دقت داشته باشید . لازم است تا محیط به طور مداوم ضدعفونی شود و نیز مکمل ، ویتامین ، واکسیناسیون جوجه ها و … نیز به برنامه بهداشتی کبک ها اضافه شود . این موارد معمولا هزینه ی بالایی داشته و عدم دقت در آن ، ممکن است ضعف سیستم ایمنی کبک و آلودگی های عفونی و قارچی و … در محیط را به همراه داشته باشد .

از طرف دیگر ، آمادگی لازم برای برخی هزینه های غیر منتظره را نیز داشته باشید . حضور بیماری های ناگهانی در گله ، افزایش بالای قیمت دان ، و هر گونه موارد مشابه می تواند شرایطی را ایجاب کند که مستلزم پرداخت هزینه هایی برنامه ریزی نشده شوید .
برخی افراد ترجیح می دهند که از روش انبار کردن مواد غذایی استفاده کنند که این روش نیز گرچه دارای مزایای بسیاری است ، نیازمند ایجاد شرایطی مطلوب در انبار است تا از فساد ، حشرات و جوندگان موذی و سایر مشکلات بهداشتی در امان باشد .
در پایان ، هر کبک به طور متوسط 600 الی 800 گرم وزن خواهد داشت . با مدیریت صحیح و اصولی برآورد کنید که به چه صورت می توان میزان هزینه های ذکر شده را به نحوی کاهش داد که با فروش کبک ها بتوانید بیشتری میزان سود را به دست آورید .

جهت افزایش میزان سودآوری از طریق پرورش کبک ، روش های مختلفی وجود دارد که به وسیله آن ها ، می توان تا حدی از هزینه های اولیه کاسته و به سود نهایی اضافه کرد . در ادامه به برخی از این روش ها ، اشاره شده است :
_ برای آن دسته از افرادی که در شروع کار ، تعداد کمی کبک را جهت پرورش انتخاب کرده اند ، می توانند گاهی اوقات از پس مانده غذای انسانی ، به منظور تغذیه کبک ها استفاده کنند . به عنوان مثال می توان در برخی از وعده ها ، نان را جایگزین غذای کبک ها کرد . البته باید نان ها را ریز کرده و سپس به کبک ها داد .
_ ظرف غذای کبک ها نیز ، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد . ارتفاع و ابعاد ظرف باید به گونه ای باشد ، که موجب هدر رفتن و اتلاف غذا نشود .
_ پرورش دهندگان باید در نظر داشته باشند که ، حتی در مطلوب ترین شرایط پرورش نیز ، این احتمال وجود دارد که برخی از کبک ها تلف شده و از بین بروند . از همین رو مقدار کمی ضرر از ابتدا تا انتهای پروسه کاملا طبیعی می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *