سالن پرورش کبک

سالن پرورش کبک :

سالن پرورش کبک : سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است .

 

کبک ها معمولا در دسته بندی پرندگانی قرار می گیرند که  بیشترین تمایل برای پرورش آن ها وجود دارد ؛ چرا که عده ای عقیده دارند  گونه های مختلف این پرنده های کوچک ، در حال انقراض بوده و پیش از انقراض کامل آن ها ، باید راه حلی اساسی برای جلوگیری از این اتفاق پیدا شود ؛ که یکی از مناسب ترین راهکار های پیشنهادی به منظور جلوگیری از به خطر افتادن محیط زیست کبک ها و در نهایت انقراض آن ها ، پرورش آن ها می باشد . البته پرورش کبک ، یک فعالیت تفریحی نیز به شمار می آید و به طور کلی در کل دنیا ، یک فعالیت محبوب و پر طرفدار  محسوب می شود . علاوه بر علت اصلی پرورش کبک ، که جلوگیری از انقراض آن ها است ، هدف با اهمیت دیگر این امر  سود آوری می باشد .
در طبیعت ، چندین گونه کبک مختلف  وجود دارد ؛ اما وقتی بحث پرورش کبک  مطرح باشد ، دو گونه بیشترین طرفدار را در بین سایر گونه ها، دارا هستند ؛ کبک های خاکستری و چوکار  که به آن ها ، کبک های انگلیسی و  مجارستانی نیز  گفته می شود . عده ای از افراد نیز  آن ها را به نام ” هون ”  می شناسند .

اگر چه تمام گونه های کبک ، از نظر ظاهری ، به هم شبیه هستند ، اما اختلافات کوچکی نیز  با هم دارند و حتی معمولا  نوع تخم ها و جوجه های آن ها ، با هم متفاوت است . تفاوت دیگری که این دو نوع با هم دارند ، این است که  کبک های خاکستری ، هم به صورت جوجه و هم به صورت تخم در دسترس هستند ، در حالی که کبک های چوکار فقط در قالب جوجه های یک تا دو روزه  قابل دسترسی  می باشند .

سالن پرورش کبک
سالن پرورش کبک

 

چوکار یا همان کبک مجارستانی ، بیشتر در قاره های آسیا و اروپا  یافت می شود . پرورش این نوع ، در اوایل دهه ی 1930 میلادی  آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد و حتی در حال حاضر ، تبدیل به یکی از پر درآمد و پر سود ترین مشاغل  موجود در قاره اروپا به حساب می آید . این نوع کبک ها ، نسبت به سایرین ، شرایط پرورش و نگهداری راحت تری دارند و تولید مثل سریع تری نیز دارند  که یکی از اصلی ترین  دلایل محبوبیت پرورش کبک های مجارستانی نیز  همین امر می باشد . کبک های چوکار ، مانند سایر انواع کبک ها ، کوچک و ظریف هستند ؛   در قسمت پشت بدن و قفسه ی سینه ، به رنگ خاکستری ( معمولا کم رنگ ) بوده و علاوه بر این ، سه خط سیاه  بر بدن آن ها  وجود دارد . یکی از این خط ها ، در سطح چشم ها ، دیگری در پیشانی و خط سیاه آخر ، در زیر گردن کبک های چوکار  وجود دارد ؛ هم چنین پاها ، انگشتان و منقار آن ها ، اکثرا مایل به رنگ نارنجی می باشد .

 

کبک های خاکستری یا انگلیسی نیز  بیشتر در نواحی مختلفی از قاره ی اروپا  زندگی می کنند . این کبک ها نیز از نظر ظاهر ، شبیه به کبک های چوکار هستند ، با این تفاوت که کبک های خاکستری ، به میزان قابل توجهی کوچک تر از کبک های چوکار  هستند . قد یک کبک خاکستری بالغ ، بین 12 تا 14 اینچ و وزن آن در حدود 1 پوند  می باشد . همان طور که از اسم ان ها نیز مشخص است ، رنگ پر ها غالبا خاکستری بوده اما بعضی از آن ها ، پر هایی قهوه ای نیز  دارند . توجه داشته باشید که کبک های خاکستری نر ، اکثرا پر هایی به رنگ سفید نیز دارند .
برای شناسایی این نوع کبک ها ، معمولا روش های متعدد و مختلفی وجود دارد ؛ اما ساده ترین روش ، به منظور شناسایی کبک های خاکستری ، لکه های قهوه ای رنگی است  که به شکل نعل اسب بوده و در قسمت قفسه ی سینه ی آن ها قرار دارد . تخم های کبک های خاکستری ، معمولا به رنگ سبز زیتونی است . این تخم ها ، اکثرا بعد از 24 تا 26 روز ، باز شده و تبدیل به جوجه های کوچک می شوند .

 

کبک ها ، به طور کلی ، به عنوان پرندگانی همه چیز خوار ، شناخته می شوند ؛ البته معمولا در دوره های مختلف زندگی کوتاه خود ، عادت های غذایی مختلفی دارند و همواره از یک نوع خاص  تغذیه نمی کنند . در طول 3 هفته ی اول زندگی ، باید میزان پروتئین بیشتری  نسبت به سایر دوره ها  دریافت کنند ؛ چرا که این میزان پروتیئن ، باعث تقویت و استحکام عضلات و استخوان های آن ها  می شود . در این دوره ، تقریبا 60% غذای اصلی کبک ها را  موجودات کوچکی مانند سوسک یا جیرجیرک  تشکیل می دهند . پس از طی کردن این 3 هفته ، رژیم غذایی آن ها به گیاه خواری  تغییر پیدا می کند . در این دوره ، باید بین 90 تا 95 % غذای اصلی  را گیاهان ، ریشه ی گل ها و گیاه ها و . . . تشکیل دهد .
بحث تغذیه ی کبک ها و کیفیت غذایی که به آن ها داده می شود ، به خصوص برای آن دسته از افرادی که قصد پرورش کبک دارند ، بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود .
اگر شما هم قصد دارید مزرعه ی ی پروش کبک را راه اندازی کنید ، باید توجه داشته باشید که عده ای از پرورش دهندگان  ترجیح می دهند  پرورش را با کبک های بالغ آغاز کنند ؛ در حالی که عده ای دیگر ، این کار را با تخم کبک ها  شروع می کنند ؛ هر کدام از این دو مورد را که انتخاب کنید ، شرایط محیطی خاص خود را نیاز دارد ،که با دیگری متفاوت است .
آن دسته از افرادی که ترجیح می دهند پروش کبک ها را ، با تخم آن ها شروع کنند ، باید دقت کنند که دمای سالن پرورش کبک ، باید بین 55 تا 68 درجه فارنهایت باشد . هم چنین باید ار زمان دقیق تخم گذاری کبک های ماده ، مطلع باشند تا بتوانند هر چه سریع تر ، تخم کبک های مورد نیاز خود را خریداری کنند . در واقع پرورش کبک را هم می توان در سالن های رو باز ( این سالن ها اکثرا شامل پنجره هایی به منظور تسریع و تسهیل جریانات هوا هستند ) و هم در سالن ها سربسته انجام داد ؛ اما متراژ سالن ها بستگی به گستردگی میزان پرورش کبک شما دارد و نمی توان اندازه ی دقیقی را برای سالن های پرورش مقیاس قرار داد ؛ هم چنین باید توجه داشته باشید که سالن هایی با متراژ بیشتر از 100 متر ، ممکن است با مشکلاتی از قبیل ناکافی بودن تغذیه مناسب برای کبک ها و یا بروز مشکلاتی در سیستم گرمایشی و تهویه هوای داخل سالن ، مواجه شوند ؛ از این رو بهتر است پرورش کبک را در فضایی کوچک تر و با امکاناتی بیشتر و مناسب تر ، شروع کنید تا از تمامی مشکلات احتمالی ، جلوگیری شود . سالن های پرورش کبک در مناطق سردسیر و گرمسیر با یکدیگر ، تفاوت هایی از نظر ساختاری دارند ؛ به عنوان مثال در سالن های مناطق سردسیر ، اکثرا از پنجره به منظور تهویه ی هوا ، استفاده نمی شود ؛ اما در مناطق گرمسیر ، شرط اصلی سالن پرورش کبک ، وجود پنجره ها می باشد که این پنجره ها باید حتما در سمت وزش باد قرار بگیرند تا گرما باعث بروز مشکلات در رشد کبک ها و یا حتی تلف شدن آن ها نشود .

در مبحث تغذیه نیز ، باید توجه شود که غذا خوری و آب خوری به میزان کافی نسبت به تعداد کبک ها ، وجود داشته باشد و تمام کبک ها به اندازه ی کافی تغذیه شوند . هم چنین کیفیت غذای مورد استفاده در سالن های پرورش نیز ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

سالن پرورش کبک
سالن پرورش کبک

 

 

 

منبع : myanimals

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *