زمان کاشت زعفران

زمان کاشت زعفران

زمان کاشت زعفران :وب سایت پرورش مرجع کامل آموزش کاشت زعفران است  :

بنـه زعفـران در مناطـق زعفـران خیـز ایـران از اوایـل شـهریور مـاه تـا اواسـط مهـر مـاه کشـت
مــي گــردد. و بــا توجــه بــه اینکــه دوره خــواب واقعــي بنــه زعفــران از اواســط اردیبهشــت مــاه تـا اواسـط تیـر مـاه مـي باشـد و همچنیـن ضمـن تحقیقـات انجـام شـده توسـط مؤلـف و مرکـز تحقیقـات خراسـان رضـوي، بهتریـن تاریـخ کشـت بنـه زعفـران در خـرداد مـاه توصیـه ميشـود، زیـرا باعـث افزایـش عملکـرد زعفـران در سـال اول مـي گـردد.
از کشـت بنـه در مـاه هـاي بسـیار گـرم سـال اواخـر تیرمـاه و اوایـل مردادمـاه جـدا خـودداري نمائیـد زیـرا در ایـن مواقـع هـوا و زمیـن بسـیار گـرم اسـت و باعـث از بیـن رفتـن رطوبـت بنـه هــا و صدمــه بــه آنهــا ميگــردد

لازم است پیاز زعفران حداکثر طی مدت دو هفته از زمین قدیمی برداشته و در زمین جدید کاشته شود.توصیه می شود در اواخر تیر و اوایل شهریور ماه بدلیل گرمای زیاد هوا و زمین این گیاه کاشته نشود، جابجایی پیاز این گیاه در این زمان باعث ایجاد شوک فیزیولوژیکی به پیاز شده و عملکرد زعفران را در سال اول به شدت کاهش می دهد. اما در مناطق زعفران خیز در ماه های خرداد و شهریور کاشت می شود.

به طور متوسط زعفران در مناطقی که حداکثر دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد و ارتفاع بین ۱۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و زمستان متوسط با تجربه چند بار ( ۳ الی ۵ بار ) یخ زدگی و دمای حداقل -۵۰ درجه، عملکرد خوبی را به جا می گذارد.

زمان کاشت زعفران
زمان کاشت زعفران

زمان کاشت زعفران و آماده سازی

زمان کاشت زعفران : بـراي کشـت مـزارع جدیـد زعفـران بایـد بنـه هـاي درشـت، سـالم و بـدون زخـم را انتخـاب نمـوده و سـپس مقـداري از الیـاف خارجـي روي بنـه هـا را جهـت بهتـر ضدعفونـي شـدن از بنـه هـا جـدا نمـوده و آنـگاه اقـدام بـه کشـت نمـود.
توصیــه ميشــود بنــه هــا را قبــل از کشــت بــا سـموم قـارچ کـش و کنـه کـش علیـه بیمـاري هـاي قارچـي و کنـه هـا ضـد عفونـي نمائیـد جهـت ضـد عفونـي بنـه هـا ، مـدت 3تـا 5دقیقـه بنـه هـا را در محلـول 5درصـد سـولفات مـس و یـا قـارچ کـش هـاي بنلیـت بـه نسـبت 1/5در هـزار، و بـا کنـه کـش امایـت بـه نسـبت 1در هـزار، قـرار دهیـد. توصیـه ميشـود جهـت ضـد عفونـي بنـه هـا حتمـا از دسـتکش و سـبدهاي تـوري اسـتفاده گـردد

این مطلب را هرگز از دست ندهید :  آبیاری زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *