درآمد پرورش کبک گوشتی

درآمد پرورش کبک گوشتی :

درآمد پرورش کبک گوشتی :

سایت پرورش مرجع کامل آموزش

است .

 

 

کبک ها پرندگانی کوچک وظریف هستند  که از نظر ویژگی های ظاهری ، شباهت زیادی به مرغ ها دارند و حتی عده ای عقیده دارند  که کبک ها از نظر مزه و طعم نیز ، به طعم مرغ  نزدیک هستند . یکی از دلایلی که باعث افزایش تعداد پرورش دهندگان کبک ها شده ؛ این است که بر خلاف این که تهدید خاصی ، حیات زیست این پرندگان را تهدید نمی کند ، اما گفته شده که برخی از نژاد های کبک ها ، به شدت در حال کاهش هستند . از همین جهت ، پرورش کبک ، علاوه بر این که باعث افزایش کبک های در حال انقراض می شود ، از نظر درآمد زایی نیز  مزایای بسیار زیادی را  برای پرورش دهنده  به همراه دارد .

 

کبک های گوشتی ، همان طور که از اسم آن ها نیز مشخص است ، برای مصرف گوشتی که دارند ، پرورش داده می شوند و اصطلاحا  گفته می شود که  این نوع کبک ها ، گوشتی رژیمی دارند و به همین دلیل ، بازار تقاضای این کبک ها ، بسیار داغ است ؛ البته تخم آن ها نیز ، به دلیل میزان بسیار بالایی از فسفر ، پتاسیم و آهن ، طرفدار های بسیار زیادی دارد ؛ در بازار آزاد ، به راحتی پیدا نمی شود و هم چنین قیمت نسبتا بالایی نیز دارند . گفته می شود که قیمت تخم کبک های گوشتی از تخم مرغ ، بیشتر است ؛ هم چنین گوشت این کبک ها نیز ، سخت پیدا شده و در صورت موجود بودن ، هزینه ی بالایی دارند ؛ به همین دلیل است که بیشتر پرورش دهندگان کبک ها ، سعی در پرورش کبک های گوشتی دارند  تا بتوانند از این طریق ، نسبت به سایر پرورش دهندگان کبک ، درآمد و سود بیشتری  به دست آورند .

 

کبک ها به طور کلی ، جزو آن دسته از پرندگان قرار می گیرند  که پرورش نسبتا راحتی دارند و تقریبا در تمام فصول سال ، تولید مثل و جفت گیری را انجام می دهند و برای پرورش و نگهداری آن ها ، شرایط سخت و خیلی خاصی  نیاز نیست ؛ هم چنین به این دلیل که کبک ها  اکثرا در تمام نقاط جهان زندگی می کنند ، در تمام کشور ها ،پرورش کبک امری بسیار رایج و حتی پر طرفدار  به حساب می آید . اما در کل ، کبک های خاکستری یا انگلیسی ، برای پرورش خانگی  مناسب تر از سایر کبک ها محسوب می شوند .
به منظور پرورش خانگی کبک های خاکستری ، باید به نکاتی توجه داشته باشید که رعایت آن ها ، بسیار ضروری و مهم به حساب می آید . گوشت سفید کبک ها ، نه تنها برای شکارچیان انسانی ، بلکه برای شکارچیان طبیعی ( حیوانات گوشت خوار به خصوص زاغ ها و شاهین ها ) نیز  طعمه ی بسیار لذیذ و خوبی محسوب می شود ؛ به همین علت باید محیط پرورش کبک های خانگی خود را  به گونه ای سامان دهی کنید که  تحت مراقبت و کنترل کامل باشد و هیچ  جاندار و حیوان شکارچی ای نتواند کبک های در حال پرورش را شکار کند .
نکته ی مهم دیگر این است که کبک ها در طبیعت ، تغذیه ی مخصوص به خود را دارند ؛ به همین دلیل نباید به کبک های در حال پرورش  همان غذایی را بدهید که به مرغ ها و خروس های خانگی خود می دهید . علاوه بر این ، به منظور رشد هر چه بهتر کبک ها بهتر است محیط پرورش آن ها را  به محیط طبیعی  شبیه سازی کنید . محققان به این نتیجه رسیده اند که اکثر کبک ها  علاقه دارند در محیط هایی که بوته ها و یا درختچه های کوچک دارد ، زندگی کنند و گاهی نیز در زیر سایه ی این بوته ها باشند . ممکن است شبیه سازی محیط پرورش به محیط طبیعی  هزینه ی بیشتری به دنبال داشته باشد ، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چقدر محیط پرورش برای کبک ها ایده آل تر باشد ، رشد آن ها بهتر و سریع تر خواهد بود و در نتیجه ، تخم هایی که می گذارند نیز غنی تر و با کیفیت تر خواهد بود ؛ حتی عده ای عقیده دارند در صورت تامین شرایط محیطی ایده آل برای پرورش ، این امکان وجود دارد که تعداد تخم ها نیز  افزایش پیدا کند .

درامد پرورش کبک گوشتی
درامد پرورش کبک گوشتی

 

به منظور پرورش کبک خانگی ، مناسب ترین و البته به صرفه ترین روش ، شروع پرورش با کبک های بالغ است . برای به دست آوردن کبک های بالغ  دو روش عمده وجود دارد . می توانید به راحتی ، کبک های مورد نظر را از کشاورزان  خریداری کنید و یا در صورتی که علم و اطلاعات و البته ابزار لازم و کافی در اختیار دارید ، خودتان مستقیما  آن ها را از طبیعت  شکار کنید ؛ که البته گفته شده  روش دوم  اصلا آسان نیست ؛ مگر برای افرادی که در این کار ، بسیار حرفه ای هستند .
بر خلاف روش بالا ، یکی از روش های وقت گیر ، پر هزینه و البته پر دردسر برای شروع پرورش خانگی کبک ، با استفاده از جوجه های یک تا دو روزه و یا تخم کبک ها  به حساب می آید . در صورتی که به هر دلیلی ، موفق به تهیه ی کبک های بالغ  برای پرورش خود نشوید ، بهتر است  روش دوم را انجام دهید .
در هنگام پرورش کبک خانگی ، نکات ریز و پر اهمیت بسیار زیادی وجود دارد  که باید به آن ها توجه شود . به عنوان مثال برخی از کبک ها در هنگام جفت گیری و تخم گذاری ، به نور روز نیاز دارند و باید در حدود 15 ساعت ، نور روز در اختیار داشته باشند ؛ به همین علت باید همواره به دنبال راهکار ها و جایگزین های مناسبی ، برای بر طرف کردن نیاز های طبیعی کبک ها باشید ؛ چرا که در غیر این صورت ، ممکن است پروسه ی پرورش کبک ها  دچار مشکل شده و یا نتوانند به درستی جفت گیری کنند ، که همین قضیه ، می تواند منجر به کاهش کیفیت تخم ها و یا حتی  کاهش تعداد آن ها باشد .

درامد پرورش کبک گوشتی
درامد پرورش کبک گوشتی

 

 

منبع : baxili

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب،
    میشه بفرمایید نقطه شروع سود دهی پرورش کبک ؟ یعنی چه تعداد کبک باید داشته باشیم تا به سوددهی برسیم. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *