گیاه سانسوریا پاکوتاه

گیاه سانسوریا پاکوتاه :

گیاه سانسوریا پاکوتاه :

 

گیاه سانسوریا در اصل متعلق به نواحی جنوبی و غربی آفریقا هست و تعداد کمی از گونه های این گیاه ، متعلق به نواحی مختلفی در هند هستن . سانسوریا به علت شرایط راحتی که برای نگهداری داره ، در بسیاری از خونه ها و اداره ها وجود داره ؛ چرا که نیاز به آبیاری زیاد نداره و برای افرادی که زمان کافی برای رسیدگی به گل و گیاه در اختیار ندارن ، مناسب ترین گزینه به حساب میاد . شما همینطور می تونید این گیاه رو حیاط ، اتاق خواب ، حمام ، محل کار ، . . . نگهداری کنید ، بدون این که مشکلی برای رشدش به وجود بیاد . رنگ برگ های سانسوریا اکثرا سبز تیره هست و رگه های زرد ، خاکستری و یا سبز کم رنگی در وسط برگ ها وجود داره و در بسیاری از انواع این گیاه ، حاشیه ی زرد رنگی دور تا دور برگ ها رو پوشونده .

همون طور که بهش اشاره شد ، سانسوریا انواع بسیار مختلفی داره که هر فرد با هر سلیقه ای می تونه گونه ی مورد نظر خودش رو از بین اون ها انتخاب و نگهداری کنه . در این بین یکی از پر طرفدار ترین گونه های سانسوریا ، سانسوریا پا کوتاه یا هانی / Sansevieria Hahnii هست که شما می تونید این نوع از سانسوریا رو در بسیاری از منازل مسکونی و یا اداره های مختلف ببینید . سانسوریا پا کوتاه ابلق ( سانسوریا پا کوتاه طلایی ) هم وجود داره که به علت شکل منحصر به فرد و زیبایی که داره معروفه . نوار های طلایی بسیار قشنگی دور برگ های این گونه رو پوشش دادن که همین نوار ها ، زیبایی اون  رو چند برابر کردن . سانسوریا پا کوتاه نسبت به سایر انواع سانسوریا ، ارتفاع کم تری داره و در واقع یکی از کوچک ترین انواع سانسوریا به حساب میاد . این گونه برگ های سبز تیره و بسیار براقی داره که معمولا به شکل یک قیف هستن و به صورت یک بوته ی کوچک در کنار هم قرار گرفتن . علاوه بر این ، برگ های سانسوریا پا کوتاه ، نسبتا پهن هستن .

گیاه سانسوریا پاکوتاه
گیاه سانسوریا پاکوتاه

در صورتی که بتونید شرایط ایده آلی رو برای این نوع سانسوریا فراهم کنید ، بعد از گذشت 3 تا 4 ماه ، پا جوش های کوچکی در کنار ساقه ی اصلی شکل می گیرن که بعد از مدتی می تونید این پاجوش ها رو برای تکثیر استفاده کنید . سانسوریا پا کوتاه هم مثل بقیه ی گونه ها نیاز به نور بسیار زیادی نداره و می تونید در هر محیطی ( سر باز ، سر بسته ، . . . ) اون رو نگهداری کنید ؛ چرا که گیاه بسیار منعطفی به حساب میاد . اما در نظر داشته باشید که اگر نور مناسبی دریافت کنه ، جلوه و زیبایی برگ هاش چند برابر میشن ( رگه های خاکستری روی برگ ها ، مشخص تر میشن ) و بدون شک رشد بهتر و سریع تری هم خواهد داشت . در گونه های ابلق هم در صورتی که گیاه نور مورد نیازش رو به خوبی دریافت کنه ، نوار های طلایی که در حاشیه برگ ها هستن ، پر رنگ تر میشن و برگ می درخشه .
سانسوریا پا کوتاه در هر نوع آب و هوایی به خوبی رشد می کنه به جز محیط های بسیار سرد . دقت کنید که اگر گیاهتون رو در محیط های سر باز قرار دادید ، در فصل های سرد سال حتما اون رو جا به جا کنید و به محیط گرم تری انتقال بدید ؛ چرا که سرمای زیاد ، بارش باران ، برف و وزش باد به صورت مستقیم ، به گیاه آسیب های جدی وارد می کنه و حتی ممکنه اون رو به طور کامل از بین ببره ؛ هم چنین بهتره که در فصل های سرد سال ، از آبیاری زیاد سانسوریا پا کوتاه خود داری کنید چرا که رطوبت کافی در خاک وجود داره و اگر بیشتر از حد نیاز ، به گیاهتون آب بدید نه تنها باعث رشد بیشتر و بهتر نمیشه ، بلکه ریشه رو هم دچار پوسیدگی می کنه . در کل بهتره قبل از آب دادن به گیاه بررسی کنید که تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خاک ، کاملا خشک باشه و خاک به دستتون نچسبه . همینطور هر از چند مدت یک بار کف گلدان رو با مته های مخصوص سوراخ کنید تا اگر آب اضافی در گلدان و خاک وجود داره ، از طریق این سوراخ ها خارج بشه و مشکلی برای گیاهتون به وجود نیاره ( روش زهکشی ) .

مناسب ترین دما برای نگهداری سانسوریا پا کوتاه ، دمای اتاق است که باید بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد باشه ؛ البته همون طور که گفتیم این گیاه بسیار مقاوم و سر سخت هست و در نتیجه در دما های بالا تر و پایین تر هم به خوبی رشد می کنه . سانسوریا می تونه هوای سرد رو هم تحمل کنه و اگر در محیطی با دمای 10 درجه سانتی گراد هم قرار بگیره ، همچنان به رشدش ادامه بده ؛ بالعکس در محیط های گرم هم مقاومت می کنه و تا 28 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل می کنه ، اما توجه داشته باشید که این امر در کوتاه مدت صدق می کنه و اگر گیاه رو در مدت زمان زیادی در دمای 10 یا 28 درجه قرار بدید ، به مرور آسیب های جدی به ریشه ، ساقه و برگ ها وارد میشه و خیلی از این آسیب ها حتی با بهترین و غنی ترین کود ها هم قابل جبران نیستن .
خاک مناسب برای رشد سانسوریا پا کوتاه ، مثل بقیه ی گونه های سانسوریا ، خاک سنگین هست که مواد آلی در اون وجود داشته باشن ( ترکیب خاک برگ با پرلیت ) . درسته که این گیاه بسیار سر سخت هست و در هر خاکی رشد می کنه ، اما اگر می خواید که سانسوریا پا کوتاه شما ، برگ های قوی تر و قشنگ تری داشته باشه ، بهتره که حتما از خاک های سنگین با محدوده PH بین 5/4 تا 5/7 استفاده کنید .

گیاه سانسوریا پاکوتاه
گیاه سانسوریا پاکوتاه

این نوع از سانسوریا هم ممکنه به دلایل مختلف دچار بیماری هایی بشه ( زرد شدن یا ترک خوردن برگ ها ، هجوم آفت های مختلف ، توقف رشد برگ ها ، . . . ) ، که بهتره در صورت مشاهده ی هر کدوم از این نشونه ها ، به سرعت دنبال روش هایی برای بر طرف کردن مشکل باشید قبل از این که گیاهتون به طور کلی از بین بره .

 

منبع : plantcaretoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *