گلدان مناسب سانسوریا

گلدان مناسب سانسوریا :

گلدان مناسب سانسوریا :

 

سانسوریا یکی از گیاه های آپارتمانی هست که می تونید اون رو در بسیاری از منازل مسکونی ، اداره های مختلف و . . . ببینید . سانسوریا علاوه بر جنبه های زیبایی که داره ، نگهداری بسیار راحتی هم داره و از همه مهم تر جزو اون دسته از گیاه های آپارتمانی قرار می گیره که در تصفیه و پاکسازی هوا ، نقش بزرگی رو ایفا می کنه . شما می تونید این گیاه رو در حیاط ، اتاق و حتی حمام بذارید و خیالتون راحت باشه که مشکلی برای رشدش پیش نمیاد . سانسوریا از گیاه های بومی آفریقای جنوبی به حساب میاد و در حدود 70 نوع مختلف داره ، که هر فرد با هر سلیقه ای یکی از انواع این گیاه رو می پسنده .
همون طور که گفته شد ، سانسوریا می تونه در هر محیطی به خوبی رشد کنه ، اما اگر بتونید یک سری نکات ریز و پر اهمیت رو در رابطه با نگهداری این گیاه رعایت کنید ، سانسوریا شما بسیار بهتر و سریع تر رشد می کنه .

خاک مناسب برای سانسوریا ترکیبی از شن ، رس ، ماسه ، خاک برگ ، پرلیت و مواد آلی هست که به اصطلاح به ترکیب این مواد ، ” خاک سنگین ” گفته میشه . ترکیب این خاک با کود دهی منظم باعث میشه تا گیاه تمام مواد مغذی که نیاز داره رو دریافت کنه و رشد بسیار سریعی داشته باشه . توجه داشته باشید که بعضی از کود های کامل ، علاوه بر تامین مواد مغذی برای گیاه ، باعث تعدیل میزان رطوبت خاک هم میشن ، پس اگر از این کود ها استفاده می کنید ( مثل اسید هیومیک ) ، حتی اگر برای مدتی فراموش کنید به گیاهتون آب بدید ، برای اون مشکلی پیش نمیاد و برگ هاش خشک نمی شن ؛ چرا که رطوبت مورد نیازش رو از طریق کود دریافت می کنه . البته نوع کود ، مقدار کود و زمان هایی که به گیاه کود میدید هم اهمیت بسیار زیادی در این فرآیند داره . این درسته که بسیاری از مشکلات مربوط به گیاه ( قارچ ، آفت ، کاهش سرعت رشد ، . . . ) رو کود کامل بر طرف می کنه ، اما اگر دیر اقدام کنید کود هم نمی تونه کمکی کنه و گیاه شما بعد از مدتی به طور کامل از بین میره و نابود میشه .

بهترین نور برای سانسوریا ، نور خورشید غیر مستقیم ( متوسط ) هست که از پشت پنجره به گیاه بخوره . البته سعی کنید تا حد امکان گلدان رو بیش از حد به پنجره نزدیک نکنید و حداقل 2 متر فاصله بدید . نور بیش از حد باعث سوختن برگ های گیاه و نور بسیار کم هم در بلند مدت باعث از بین رفتن رگه های زرد رنگ روی برگ ها میشه . هم چنین اگر گیاهتون رو در فضای سر باز نگهداری می کنید ، حتما در فصل های سرد اون رو جابجا کنید ؛ چرا که وزش مستقیم باد و بارش برف و باران ، شدیدا به گیاه آسیب میزنه .
یکی از اصلی ترین موارد در نگهداری گیاه سانسوریا ، انتخاب گلدان مناسب هست . خیلی از مردم این قضیه رو نمی دونن و این طور تصور می کنن که هر نوع گلدانی رو می تونن برای نگهداری سانسوریا خریداری کنن اما در حقیقت این طور نیست و اگر گلدان شما استاندارد نباشه ، در بلند مدت باعث خشک شدن ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه میشه .

گلدان مناسب سانسوریا
گلدان مناسب سانسوریا

اولین نکته در رابطه با گلدان مناسب برای سانسوریا اینه که بتونه عمل زهکشی رو به خوبی انجام بده . پس قبل از خرید گلدان حتما دقت کنید که کف گلدان سوراخ های کافی و هم چنین کاملا باز برای خروج آب های اضافی وجود داشته باشه . اگر گلدان شما سوراخ های کافی یا باز نداشته باشه ، بعد از هر بار آبیاری آب های اضافی راهی برای خروج پیدا نمی کنن ، رطوبت خاک افزایش پیدا می کنه و ریشه ی گیاه پوسیده میشه . به طور کلی گلدان های سفالی ، نسبت به پلاستیکی ، فلزی ، . . . برای سانسوریا مناسب تر هستن چرا که هم زهکشی رو بهتر انجام میدن و هم رطوبت اضافی رو راحت تر خارج می کنن . البته گلدان های سرامیکی ( لعاب دار ) هم گزینه های مناسبی به حساب میان چرا که رطوبت رو خیلی بهتر از گلدان خارج می کنن و باعث خشک شدن خاک میشن که این امر ، آبیاری رو هم راحت تر می کنه .

گلدان مناسب سانسوریا
گلدان مناسب سانسوریا

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که مناسب ترین زمان برای تعویض گلدان سانسوریا ، چه زمانی هست ! سانسوریا از جمله گیاه های مقاوم و سر سختی هست که به دلیل انعطاف پذیری بالایی که داره می تونه شرایط مختلف رو به خوبی تحمل کنه و از همین جهت شاید هر چند سال یک بار نیاز به تعویض خاک و یا گلدان داشته باشه ؛ اما در صورتی که با وجود شرایط مناسب و ایده آل ( نور ، رطوبت و دمای مناسب و هم چنین آبیاری و کود دهی منظم ) ، مشاهده کردید که برگ ها در حال زرد شدن و ضعیه شدن هستن و سرعت رشد به شدت کم و یا متوقف شده ، بهتره که هر چه سریع تر به فکر تعویض خاک و گلدان باشید . در این شرایط معمولا علت اصلی این هست که خاک گیاه دیگه غنی نیست و نمی تونه مواد مورد نیاز و مغذی رو به ریشه ی گیاه برسونه و هم چنین ریشه به قدری بزرگ و متورم میشه که از سطح خاک هم قابل مشاهده هست و فضای گلدان برای ریشه کافی نیست .
بهتره گلدان جدیدی که انتخاب می کنید ، 1 تا 2 سایز از گلدان قبلی بزرگ تر باشه تا ریشه بتونه به خوبی در اون جا بشه . وقتی از زهکشی مناسب گلدان مطمئن شدید ، مقداری سنگ ریزه کف گلدان و روی سوراخ ها بریزید . وجود سنگ ریزه ها در کف گلدان باعث میشن تا بعد از هر بار آبیاری ، آب های اضافی به راحتی از بین سنگ ریزه ها عبور کنن و از گلدان خارج شن .

 

منبع : snakeplantcare

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *