کود 36 12 12 برای سانسوریا

کود 36 12 12 برای سانسوریا :

کود 36 12 12 برای سانسوریا :

 

کود 36 12 12 که به کود پتاس بالا و یا NPK هم معروف هست ، از جمله غنی ترین و بهترین کود ها برای کشاورزی و باغبانی به حساب میاد . این کود رو بیشتر برای گیاه هایی مثل کاکتوس ، ساکولنت ها و گیاه های آپارتمانی استفاده می کنن و هم چنین اگر شما گیاهی دارید که بدون دلیل خاصی و با وجود مراقبت هایی که از اون می کنید ، برگ هاش خشک و یا زرد رنگ شده ، می تونید از این کود استفاده کنید و شاهد سبز شدن مجدد برگ های گیاهتون باشید . حتی بسیاری از کشاورز ها برای افزایش میوه دهی درخت ها و بوته ها ، از این کود استفاده می کنن ؛ علاوه بر افزایش میزان میوه دهی ، با اضافه کردن این کود به خاک مورد نظر ، ریشه و ساقه های گیاه هم تقویت شده و بهتر رشد می کنن .

کود 36 12 12 برای سانسوریا
کود 36 12 12 برای سانسوریا

عناصر اصلی تشکیل دهنده ی کود 36 12 12 ، شامل پتاسیم 36% ، فسفر 12% و نیتروژن 12% هست که علت نام گذاری این کود هم در واقع درصد عناصر به تشکیل دهنده ی اون محسوب میشه . علاوه بر عناصر گفته شده ، مقداری از عناصر میکرو ( ریزمغذی ) و مقداری روی ، منگنز و آهن هم در این کود وجود دارن . به طور کلی این کود شامل عناصر پر مصرف و کم مصرف هست که قابلیت جذب کامل توسط گیاه رو دارن و مهم تر از اون ، به دلیل این که در ترکیبات این کود از ماده ای مثل کلر استفاده نشده ، این خطر وجود نداره که ریشه ی گیاه شما به خاطر کلر بسوزه و خشک بشه . با استفاده از این کود ، تمامی نیاز های اساسی گیاه شما برآورده شده و به همین علت هست که به عنوان یک کود بسیار کامل شناخته شده .

همون طور که پیش تر گفته شد ، میزان پتاسیم نسبت به بقیه ی عنصر ها ، بیشتر در کود 36 12 12 دیده میشه و این مقدار پتاسیم باعث شده تا آنزیم ها فعال بشن ، میزان جذب مواد ضروری توسط گیاه و ریشه ی گیاه بیشتر بشه و از همه مهم تر ، باعث شده تا گیاه در صورتی که بیش از حد آبیاری شده باشه و دارای خاک مرطوب باشه ، زیاد عرق نکنه و آسیبی نبینه . نیتروژن باعث افزایش و بهبود رشد ریشه گیاه میشه و هم چنین مقداری پروتئین و نشاسته هم تولید می کنه . علاوه بر نیتروژن ، فسفر یکی از عناصر ضروری و مهم برای رشد ریشه به حساب میاد .
به طور کلی استفاده از این کود ، مزیت های بسیار زیادی رو برای سانسوریای شما به همراه داره که در زیر به چند تا از این مزیت ها اشاره می کنیم :
• تقویت تمامی قسمت های گیاه و جلوگیری از ریزش برگ ها ( استحکام بخشی به گیاه ) .
• سر سبزی و شادابی گیاه . با استفاده از این کود ، شما می تونید گیاهی داشته باشید که همیشه براق و خوشرنگ هستن و هیچوقت خشک نمیشن .
• افزایش گل دهی گیاه .
• این کود ریشه گیاه رو به شدت تقویت می کنه .
• شاید یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که کود 36 12 12 داره این هست که حلالیت بسیار بالایی داره و به محض اضافه کردن به خاک ، به سرعت در اون جذب میشه و هم چنین ریشه ی گیاه مواد مورد نیازش رو از کود جذب می کنه .
• میزان فوتوسنتز گیاه رو افزایش میده .
• به حداقل رسوندن نیاز سانسوریا به آبیاری از طریق مرطوب نگه داشتن ریشه و خاک .
• افزایش طول عمر سانسوریا .

این کود ویژگی های مثبت بسیار زیادی برای گیاه شما به همراه داره که در صورتی که طبق دستور العمل از اون استفاده کنید ، بدون شک در مدت زمان بسیار کوتاهی ، رشد رو چند برابر می کنه . نکته ای که باید به اون توجه داشته باشین این هست که از روی رنگ و شکل ظاهری این کود ها بعد از بسته بندی ، نمیشه ترکیبات اون رو تشخیص داد ؛ چرا که خیلی از اون ها به رنگ سبز و یا سایر رنگ ها در بازار وجود دارن و رنگ این کود ، ملاکی برای مرغوب بودن و یا اصل بودن اون نیست .

کود 36 12 12 برای سانسوریا
کود 36 12 12 برای سانسوریا

بهترین دستور العمل برای استفاده از کود 36 12 12 ، ترکیب حدود 5/1 گرم ( تقریبا یک قاشق چای خوری ) با یک و نیم لیتر آب هست . باید آب رو قبل از ترکیب با کود بجوشونید و اجازه بدید تا کاملا سرد بشه . بعد از درست کردن این ترکیب ، کود شما کاملا آماده مصرف هست و می تونید هر ماه یک بار از این کود به گیاهتون بدید .


معمولا بهترین زمان کوددهی برای سانسوریا در فصول گرم سال هست . توی این موقعیت ها ، گیاه بیشترین میزان رشد خودش رو داره و حضور یک کود غنی ، مواد غذایی لازم رو در بهترین زمان به خاک می رسونه . به طور کلی برای گیاه های آپارتمانی ، زمانی که ساقه های اصلی گیاه شروع به نازک شدن کردن و یا برگ ها از حالت ضخیم اولیه خارج شدن و حالت خمیده پیدا کردن ، می تونید از این کود استفاده کنید . بهترین زمانی که گیاه بالا ترین میزان جذب رو داره قبل از رسیدن فصل های سرد سال هست ؛ پس اگه میخواید گیاهتون در مقابل سرما مقاوم بشه و آسیب نبینه ، تا هوا کاملا سرد نشده با کود مورد نظر ، گیاهتون رو آبیاری کنید تا کاملا جذب گیاه بشه .
2 روش اصلی برای استفاده از کود 36 12 12 وجود داره :
• اسپری کردن کود بر روی گیاه
• وارد کردن مستقیم کود به خاک
در روش اول و برای گیاه های آپارتمانی ، باید 2 گرم از کود رو در 1 لیتر آب جوشیده و سرد شده حل کنید . بعد ترکیب به دست اومده رو در سم پاش ها و یا آب پاش های کوچیک بریزید و روی سطح گیاه اسپری کنید .
در روش دوم هم ، مقدار کودی که با آب ترکیب می کنین ، بستگی به اندازه ی گلدون داره . به عنوان مثال برای گلدون های کوچیک ، 2 گرم کود ( 1 قاشق چای خوری ) و برای گلدون های بزرگ بین 3 تا 4 گرم کود ( یک قاشق مربا خوری ) نیاز هست . ترکیب مورد نظر رو بر روی سطح خاک می ریزید و به کمک وسیله ای مثل بیلچه های کوچیک ، خاک رو یکم زیر و رو می کنید و در نهایت مقداری آب به گیاه میدید تا کود به خوبی با خاک ترکیب بشه .
در نهایت اگه گیاه شما با وجود مراقبت ها و شرایط مناسب ، هم چنان به مقدار کافی رشد نمی کنه و یا برگ هایی ضعیف ، خمیده و یا زرد رنگ پیدا کرده ، بهترین اقدامی که در کوتاه مدت این مشکل رو بر طرف می کنه ، استفاده از کود های 36 12 12 هست .

 

 

منبع : pfzagross

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *