کود مناسب سانسوریا

کود مناسب سانسوریا :

کود مناسب سانسوریا :

 

یکی از گیاه هایی که برای نگهداری در آپارتمان ، محل کار ، اتاق خواب ، . . . بسیار مناسب هست و علاوه بر جنبه ی زینتی ، در تصفیه هوا و تبدیل سموم موجود در هوا به اکسیژن ، کمک بسیار بزرگی می کنه ، گیاه سانسوریا هست . این گیاه از جمله گیاه های بومی نواحی جنوب ، جنوب غرب و غرب آفریقا به حساب میاد و در حدود 70 گونه ی مختلف از اون وجود داره که هر کدوم از این گونه ها ، ظاهری متفاوت نسبت به بقیه دارن . یکی از دلایل محبوبیت روز افرونی که داره ، همین شکل های متنوع هست که مورد پسند هر نوع سلیقه ای واقع شده . سانسوریا گیاهی هست که می تونید اون رو داخل اتاق خوابتون هم قرار بدید ، بدون این که نگران باشید مشابه بسیاری از گیاه های آپارتمانی ، باعث سوزش چشم ، تنگی نفس ، سر درد ، . . . بشه ؛ در واقع سانسوریا بر عکس عمل کرده و تمامی گاز های سمی و خطرناک در محیط اطراف رو جذب می کنه ، به اکسیژن تبدیل می کنه و در نهایت هوای پاکسازی شده رو در اختیار شما قرار میده .

سانسوریا گیاهی هست که نیاز به مراقبت های خاصی نداره و در هر شرایط و محیطی ، به خوبی رشد می کنه . شما می تونید این گیاه رو در حیاط ، پشت پنجره و حتی داخل حمام نگهداری کنید . یک سری اصول اولیه در رابطه با نگهداری سانسوریا وجود داره که بهتره اون ها رو رعایت کنید . برای اون دسته از افرادی که دسترسی مستقیم به نور خورشید ندارن ، می تونن از لامپ های مخصوصی که برای گیاه ها ، نور مصنوعی تولید می کنن ، استفاده کنن .


یکی از نیاز های سانسوریا ، کود دهی به صورت منظم هست که به رشد چند برابری گیاه کمک می کنه . در واقع هم نوع ( ترکیب ) کودی که انتخاب می کنید اهمیت بسیار زیادی داره ، هم زمانی رو که برای کود دهی در نظر می گیرید و هم مقدار کودی که در هر وعده به گیاه میدید . بسیاری از کود ها در بازار وجود دارن که کاملا غنی و مغذی هستن و گیاه رو از سایر موارد غنی می کنن . حتی خیلی از این کود ها ( مثل اسید هیومیک ) ، با معتدل نگه داشتن میزان رطوبت خاک ، باعث میشن تا اگر برای مدتی فراموش کردید که به سانسوریا آب بدید ، گیاهتون خشک نشه و مشکلی برای اون به وجود نیاد ؛ چرا که این کود رطوبت مورد نیاز ریشه و گیاه رو تامین می کنه .

در اولین مرحله بهتره که با یک گیاه شناس مشورت کنید و مطمئن بشید که با توجه به محیط و شرایطی که گیاه شما در اون قرار داره ،چه نوع کودی بیشتر باعث تقویت گیاه میشه و بعد از اون می تونید کود مورد نظر رو خریداری کنید . بهتره که کود دهی هد چند ماه یک بار انجام بشه تا بتونه تاثیرش رو روی گیاه بذاره . بعضی وقت ها ممکنه با وجود رسیدگی هایی که به سانسوریا می کنید ، باز هم رشد چندانی نشون نده و برگها به مرور خمیده تر و بی رنگ تر میشن ؛ این وضعیت نشون دهنده ی این امر هست که مواد مغذی کافی به گیاه نرسیده و در نتیجه باعث تضعیف ریشه ، ساقه و برگ ها شده . بدون شک بهترین اقدام برای حل این مشکل ، کود دهی هست .

در زیر می خوایم به چند تا از بهترین کود هایی که باعث رشد سریع سانسوریا ، تقویت ریشه و ساقه های این گیاه و در نهایت ، افزایش تعداد پا جوش ها میشن اشاره کنیم :

  • کود 20 20  20 : این کود به کود کامل هم شهرت داره و متخصصین اعتقاد دارن که یکی از بهترین کود ها برای رشد سریع گیاه های آپارتمانی و به خصوص سانسوریا به حساب میاد . علت نام گذاری این کود این هست که ترکیبات اون ، 20% فسفات ، 20% ازت و 20% پتاسیم هست و علاوه بر عناصر یاد شده ، موادی مانند آهن ، منگنز و روی هم در این کود وجود دارن که همگی اون ها از مواد مورد  نیاز سانسوریا برای رشد هر چه بهتر هستن . این کود به دو صورت مایع و پودری وجود داره که عملکرد هر دو یکی هست و فقط باید توجه کنید که اگر از نوع پودری تهیه می کنید ، حتما طبق دستور العمل اون رو با مقداری آب مخلوط کنید و بعد به گیاهتون اضافه کنید . نوع مایع هم نیازی به ترکیب شدن با چیزی نداره و می تونید به مقدار مشخصی از کود رو به خاک سانسوریا اضافه کنید . توجه داشته باشید که رنگ کود 20 20 20 ، فاکتور خوبی برای تشخیص اصل و یا تقلبی بودن این کود نیست ؛ چرا که ممکنه رنگ های مختلفی از اون وجود داشته باشه ( صورتی ، سبز ، بی رنگ ، . . . ) .
کود مناسب سانسوریا
کود مناسب سانسوریا
  • کود 10 52  10 : ترکیبات اصلی این کود ، 10%  نیتروژن ، 52% فسفر و 10% پتاسیم هست . مورد استفاده ی اصلی این کود برای افزایش تعداد پا جوش های سانسوریا و بسیاری دیگه از گیاه های آپارتمانی و کاکتوس ها هست . این کود هم چنین باعث تقویت ریشه گیاه میشه و مشکل سست و ضعیف بودن ریشه رو در مدت زمان کوتاهی حل می کنه و گیاه ریشه های جدید میزنه . کود 10 52 10 به صورت محلول در آب موجود هست که باید بعد از خرید ، اون رو با مقدار مشخصی آب مخلوط کنید و بعد به خاک سانسوریا اضافه کنید . یکی از اصلی ترین ویژگی های این کود این هست که تمامی نیاز های ریشه ، ساقه و برگ های سانسوریا به فسفر رو تامین می کنه و گیاه از این نظر کاملا غنی میشه . اگر سرعت رشد گیاه شما مدتی هست که کم شده ، رشد ریشه ها با مشکل مواجه شده و یا رنگ برگ های سانسوریا از سبز تیره به ارغوانی و قهوه ای تغییر رنگ دادن ، باید هر چه سریع تر از کود 10 52 10 برای گیاهتون استفاده کنید تا این مشکلات رو حل کنه .
کود مناسب سانسوریا
کود مناسب سانسوریا

کود های بسیار زیاد دیگه ای که مناسب سانسوریا باشن در بازار وجود دارن که قبل از خرید باید اول نیاز و یا مشکل گیاهتون رو پیدا کنید ، با یک گیاه شناس مشورت کنید و بعد اقدام به خرید مناسب ترین کود موجود کنید .

 

 

منبع : simplifyplants

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *