پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم : وب سایت پرورش مرجع کامل آموزش پرورش کرم ابریشم است .

کرم های ابریشم بیش از 4000 سال توسط انسان ها پرورش داده می شوند و اولین بار  در چین حدود 2600 سال قبل از میلاد مسیح شروع شده است و چینی ها سالها تولید ابریشم را مخفی نگه داشتند و در اروپا و خاورمیانه معامله می کردند.

تقاضا برای ابریشم طبیعی همچنان زیاد است و از کرم های ابریشمی برای ساخت نخ های ابریشمی استفاده می شود. فرایند کشت کرمهای ابریشم نوغانداری نام دارد. کرم ابریشم بالغ به طول بین پنج تا هفت سانتی متر می رسد که این یک عامل شگفت انگیز است و طی چند روز ، کرم ابریشم  یک پیله تولید می کند ، که از آن می توان ششصد متر نخ ابریشم را برداشت کرد ، اما 50 هزار پیله نیز لازم است برای تولید فقط 1 کیلو نخ ابریشم خام.

 

مقدمه پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم
پرورش کرم ابریشم

روستا محل کار و تلاش و زندگی با عزت است. که در آن علاوه بر فعالیت هایی مانند

  • دامپروری،
  • پرورش زنبور عسل،
  • پرورش طیور،

شغل های جانبی دیگر هم می توان انجام داد. انجام فعالیت های جدید و متنوع به زندگی روستاییان رونق داده باعث رشد اقتصادی و اجتماعی می شود.

یکی از این کارها پرورش کرم ابریشم است زیرا نگهداری و پرورش کرم ابریشم کم زحمت بوده و سرمایه زیادی هم نمی خواهد. از سوی دیگر با انجام این فعالیت شغل و کار برای افراد خانواده و یا دیگران ایجاد می شود، از آنجایی که کرم ابریشم به علت اینکه برای تغذیه نیاز به برگ درخت توت دارد، با کاشت درخت توت در حاشیه مزارع ضمن گسترش فضای سبز، کمک بزرگی به سرسبزی روستا و محیط زیست خودمان می کنیم.

الیاف ابریشم بدلیل ویژگی های خاص خود از جمله

  • سبکی،
  • نرمی،
  • مقاومت،
  • رنگ پذیری،
  • عایق پذیری الکتریکی،
  • لطافت و ظرافت،

جایگاه ویژه و ممتازی به خود اختصاص داده و در دنیای منسوجات، ابریشم را ملکه منسوجات می نامند. نخ ابریشم بعنوان ماده اولیه علاوه بر تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، پیراهن و تزیینات داخلی منزل در ساخت چتر نجات، تودوزی لاستیک، رگ های مصنوعی، در بسیاری از هنرهای دستی و صنایع دیگر حایز اهمیت می باشد .

چگونگی پرورش کرم ابریشم

  • لازم است تخم نوغان را با توجه به ظرفیت توتستان یا تعداد درختان توتی که در اختیار داریم از مراکز مجاز عرضه تخم نوغان تهیه نمایید.
  • برای داشتن تفريخ مناسب، رطوبت بایستی بین ۷۵ تا ۸۰ درصد تنظیم شود و دمای مورد نیاز برای تفریخ مناسب در ۳ روز اول حدود ۱۵ درجه سانتی گراد و مابقی روزها به تدریج تا پایان تفریخ به حدود ۲۵ درجه سانتی گراد افزایش یابد.
  • هرگز نباید تخم نوغان را در مجاورت چراغ یا سایر منابع گرمایی و نور مستقیم آفتاب قرار داد و لازم است در دوره تفریخ در هر شبانه روز، تخم نوغان ها ۱۸ ساعت در معرض نور و ۶ ساعت در تاریکی قرار گیرند.
  • لازم است جهت یکنواخت شدن تفریخ، در انتهای دوره هنگامی که رنگ تخم نوغان به خاکستری روشن تغییر کرد آنها را به مدت ۴۸ ساعت در معرض تاریکی مطلق قرار داد و بعد از تاریکی به تخم نوغان ها روشنایی داد تا کرم ها از تخم خارج شوند.
  • برگ توت برای کرم جوان (سنین اول، دوم و سوم ) باید از برگ های لطیف آفتاب دیده و ۳ تا ۸ برگ بالای شاخه باشد( خرد شده) و از دادن غنچه های انتهای شاخه به کرم ابریشم خوداری گردد.
  • لازم است برگ دهی به کرم ابریشم را روزانه در سه نوبت، صبح، ظهر و غروب به میزان کافی انجام داد. در انتهای هر سن، زمانی که لاروها وارد مرحله پوست اندازی ( اصطلاحا خواب می شوند،) می بایست برگ دهی را متوقف نموده و هنگامی که غالب لاروها در حالت خواب قرار گرفتند، بستر پرورش را با پودر آهک مرده، آهک پاشی نمود.
  • لازم است قبل از انجام برگ دهی دست ها را با مواد ضد عفونی کننده یا صابون شستشو داد.
  • لازم است محل و وسایل پرورش را پیش از انجام عمليات تفريخ و پرورش با محلول فرمالین یا کلر ضد عفونی نمود.
  • برای از بین بردن مورچه ها و سایر حشرات باید از استعمال مواد شیمیایی و حشره کش در محل تفريخ و پرورش جدا اجتناب کرد
  • جهت تولید برگ با کیفیت مناسب برای پرورش کرم ابریشم لازم است به عملیات داشت درختان توت مانند هرس، آبیاری و … اقدام کرد.
  • برداشت پیله می بایست زمانی انجام گیرد که شفیره داخل پیله کامل شده و به رنگ قهوه ای شکلاتی تغییر رنگ دهد.

 

 

نوغانداري

به حرفه ي کشاورزي پرورش کرم ابریشم از مرحله تفریخ تخـم نوغان تا تغذیه لاروها با برگهاي گیاه توت، برداشـت پـیلـه و عرضه به بازار پیله ها، نوغانداري اطلاق می گردد. بدین ترتیـب یکدوره فعالیت نوغانداري شامل دوره زمانی حدود 40-50روزه خواهد بود. که عمدتاً از زمان سبز شدن برگ درختان تـوت در هر منطقه در هر سال می تواند آغاز گردد. که با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور معمولاً از اواخر اسفند تا نیمه نخست اردیبهشت ماه هر سال خواهد بود.

چگونگی پرورش کرم ابریشم ؟

چگونگی پرورش کرم ابریشم
چگونگی پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم – تفريغ تخم نوغان :

چگونگی پرورش کرم ابریشم ؟ هدف از تفریخ فقط بیرون آمدن کرم ابریشم از تخم نوغان به هر شکل نمیباشد، بلکه هدف ایجاد شرایطی مناسب است که بوسیله آن تقریبا همه کرمها به طور همزمان ، یکنواخت و با قدرت کافی از تخمها خارج گردند زمان مناسب این کار حدود ۱۳-۱۲ روز از زمان خروج تخم نوغانها از سردخانه میباشد. شرایط مناسب بصورت زیر است:
زمان ، دما و رطوبت مورد نیاز جهت تفریخ کرم ابریشم از تخم نوغان

تهویه نور درصد رطوبت درجه حرارت

 

سن لاروی
با توجه به حجم و مساحت مکان

پرورش، با باز و بسته کردن درب و پنجره  و یا روشن کردن

هواکش در فواصل

زمانی تنظیم شده طی شبا نهروز و بسته به

شرایط محیطی داخل و خارج از محیط پرورش ، به گونهای که تغییرات دمایی و رطوبتی

زیادی رخ ندهد، عمل  میشود .

15-30 لوکس

امکان مطالعه روزنامه باشد

90 27 اول 1
75 25  خواباول
85 26 دوم 2
75 25  خوابدوم
85 25 سوم 3
75 25  خوابسوم

لازم به ذکر است که جهت هماهنگی بیشتر در تفریخ تا مرحله قبل از تغییر رنگ کامل تخم نوغان نور طبیعی ( یا ۱۸ ساعت نور و ۶ ساعت تاریکی ) مورد استفاده قرار گرفته و پس از تغییر رنگ تخم نوغانها ۲ روز تاریکی کامل مورد استفاده قرار گیرد و پس از طی مراحل فوق بمنظور در آمدن یکنواخت لاروها از تخم لازم است بمدت ۲ الی ۴ ساعت تخم ها را در معرض نور قرار داده تا کاملا تفریخ شود .

گیاه توت و چگونگی پرورش کرم ابریشم

چگونگی پرورش کرم ابریشم ؟ توت به عنوان غذاي منحصر به فرد لاروهاي کرم ابریشم تجاري است. درختان توت علی رغم آنکه نسبت به درجه
حرارت داراي تحمل بالا بوده؛ اما ضریب تبخیر بالاي این گیاه در شرایط مختلف آب وهوایی نشان میدهد که به لحاظ مصرف آب، گیاه پر نیازي است. که با توجه به داشتن ساختار ریشه اي عمیق قابلیت سازگاري با شرایط کم آبی را داراست.
بنابراین نسبت به تغییرات میزان رطوبت خاك حساس می باشد. که این نیز بر میزان آب موجود در برگها و بالطبع کیفیت آنها و راندمان پرورش کرم ابریشم اثرگذار خواهد بود. و تنها در صورت فراهم بودن آب کافی امکان برداشت اقتصادي از توت و توتستان وجود خواهد داشت. گیاه توت در شرایط محیطی با میزان بارندگی روزانه 4-5میلی
لیتر در طول فصل رویشی نیاز به آبیاري ندارد. اما اگر بارندگی یا آبیاري به اندازه کافی نباشد یا با توالی بیش از 10-12روز صورت گیرد و یا متوسط بارندگی سالانه کمتر از 600میلیمتر باشد، باید اقدام به آبیاري توتستانها نمود. کمبود آب موجب کند شدن رشد شاخه ها، چروکیدگی برگها در هنگام ظهر و زردي رنگ آنها شده که در صورت تداوم کمبود آب، برگها خزان خواهند کرد.
با تأمین آب موردنیاز گیاه توت از طریق آبیاري تولید برگ توت تا %15افزایش مییابد.