پرورش قارچ گانودرما – چرا پرورش قارچ گانودرما سود آور است؟

قارچ گانودرما (reishi) یکی از گونه های قارچ قرمز است. این قارچ در طب سنتی به مدت بسیار طولانی مورد استفاده قرار گرفته و فواید زیادی دارد که در ادامه بعد از نحوه کاشت و پرورش قارچ گانودرما به این مورد اشاره خواهیم کرد.

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

کاشت و پرورش بسیاری از قارچ ها در محیط های کوچک انجام میشود. قارچ گانودرما بیشتر در کشور های خاورمیانه ، چین و کره کشت میشوند. خوشبختانه قارچ گانودرما در ایران به صورت خودرو می رویند. پس میتوان نتیجه گرفت که آب و هوای ایران برای پرورش این نوع قارچ ها مناسب می باشد.

این ویدیو را ببینید

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

پرورش قارچ گانودرما

برای کشت و پرورش قارچ گانودرما عواملی مانند رطوبت، میزان اکسیژن، غلظت یون کلسیم و غیره دارای اهمیت میباشد. محیط کشت قارچ از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد و باید حتما موارد مورد نیاز برای داشتن محیط کشت مناسب را فراهم کرد. این موارد عبارتند از :

  • کاه یا خاک اره
  • سبوس گندم
  • کلسیم فسفات و کلسیم کربنات
  • بذر قارچ

اول باید در کیسه های بهداشتی پلی پروپلین کاه بهداشتی و تمیز ریخته شود. حتما باید کاهی که استفاده میشود تمیز باشد تا ترکیبات سمی به درون قارچ نفوذ نکند یا هم میتوان به جای کاه از خاک اره ، کمی سبوس برنج و مقدار کمتری آهک نیز استفاده کرد .

میتوان به جای سبوس برنج از سبوس گندم استفاده کرد که مکمل موثرتری نسبت به سبوس برنج است . قبل از اینکه بذرپاشی انجام گیرد باید حتما کیسه ها استریل و بهداشتی شوند .

برای اینکار میتوان کیسه ها را بعد از اینکه با نخ محکم بسته شدند حدود 2 ساعت در فشار 22 اتمسفر در اتوکلاو قرار داد . بعد از استریل شدن کیسه ها بذر قارچ داخل کیسه ها ریخته میشود . دما و مقدار نوری که به این کیسه میرسد باید حتما کنترل شده باشد .

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

کیسه ها به هیچ عنوان نباید در جایی که نور وجود دارد قرار گیرند و حتما باید در محل های تاریک نگه داری شوند . دمای این محل نیز باید بین 28 تا 35 درجه ی سانتی گراد باشد و دی اکسید کربن بالایی نیز باید در محیط وجود داشته باشد .

پرورش قارچ گانودرما

 

این قارچ بعد از چند روز ( حدود 2 هفته ) در کیسه ها به وجود می آید . بعد از به وجود آمدن قارچ ها قسمت بالای کیسه باید بریده شود و کیسه ها به سالن تولید منتقل شوند و بر روی قفسه های مخصوص قرار گیرند. رطوبت اولیه باید بین 85 تا 95 درصد باشد و 4 تا 5 بار در روز آب روی آن اسپری شود . بعد از مدتی باید دما و رطوبت را درون محیط کشت کاهش داد . آن هم زمانی است که کلاه قارچ زرد رنگ تشکیل شده است .

زمانی که رنگ قارچ ها قهوه ایی یا قرمز شدند و حاشیه ی سفید رنگ آن از بین رفت باید این قارچ ها را برداشت کرد. اگر در این محیط کشت باز هم قصد بذر پاشی و کشت وجود داشته باشد باید دما و رطوبت به حالت اول برگردانده شود و سپس کشت از سر گرفته شود . از زمان کاشتن بذر تا برداشت این قارچ حدودا 1 ماه طول میکشد . و بعد از برداشت این قارچ ها خشک میشوند .

این قارچ یک قسمت پهن دارد که در واقع مهم ترین بخش قارچ نیز میباشد . از این نوع قارچ برای درست کردن دمنوش های گیاهی به همراه دیگر گیاهان دارویی استفاده میشود .

آموزش پرورش قارچ گانودرما

مزیت های قارچ گانودرما :

به طور کلی قارچ گانودرما شامل مواد شیمیایی است که دارای اثرات بلقوه ی سودمندی از جمله فعالیت در برابر تومور (سرطان) و اثرات مفید در برابر سیستم ایمنی بدن میباشد .

تحقیقات اولیه نشان میدهد که مصرف قارچ گانودرما روزانه به مدت 12 ماه باعث کاهش تعداد تومور در افراد مبتلا به آدنوم های کولورکتال میشود .

مصرف نوع خاصی از این قارچ ها باعث کاهش علائم شریان های مسدود شده ، از جمله درد قفسه ی سینه و نفس تنگی میشود .

مصرف نوع خاصی از قارچ گانودرما (Reishi) روزانه به مدت 12 هفته باعث کاهش میزان هموگلبین میشود اما میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش نمیدهد .

همچنین استفاده از عصاره این محصول برای 12 هفته میزان ویروس هپاتیت B در بدن را کاهش میدهد . همچنین به نظر میرسد عملکرد کبدی در افراد مبتلا به این نوع بیماری را بهبود می بخشد .

استفاده از عصاره ی قارچ گانودرما Reishi روزانه به مدت 12 هفته فشار خون افرادی که دارای فشار خون بالا هستند را کاهش نمیدهد اما تحقیقات دیگری نشان میدهد که مصرف قارچ Reishi باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالاتر میشود .

برخی افراد اعتقاد دارند عصاره ی آب گرم این قارچ ، زمانی که درمان های متعارف جواب نمیدهد باعث کاهش درد از جمله درد مرتبط با سینه میشود .

از عصاره ی این قارچ در چای ، انواع قهوه ها و دسر ها نیز استفاده میشود .

قارچ گانودرما

اثرات جانبی استفاده از قارچ یا عصاره ی قارچ گانودرما :

استفاده از این قارچ میتواند اثرات و عوارض جانبی نظیر خشکی دهان ، گلو ، خارش در ناحیه ی بینی ، ناراحتی معده ، خونریزی بینی و مدفوع خونی ایجاد کند . در هنگام بارداری ویا شیر دهی باید خیلی در مصرف این نوع قارچ دقت شود . درواقع بهتر است جانب احتیاط رعایت شود و اصلا از این نوع قارچ استفاده نشود .

دوز های بالای قارچ گانودرما در موارد دارویی ممکن است خطر خونریزی در برخی از افراد مبتلا به اختلالات خونریزی خاص را افزایش دهد . دوز های بالای این قارچ همچنین ممکن است خطر خونریزی در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی را افزایش دهد . اگر این شرایط را دارید اصلا از قارچ گانودرما استفاده نکنید .

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *