پرورش قارچ کفیر – همه چیز درمورد کشت قارچ کفیر

قارچ کفیر :

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

قارچ کفیر چیست ؟

مسلما وقتی واژه ی قارچ به گوش ما میرسد ، شکلی همانند قارچ های معمولی خوراکی با کلاهک و ساقه در ذهن ما پدیدار میشود . اما قارچ یا دانه های کفیر بسیار متفاوت تر از آنچه ما تصور میکنیم میباشند . دانه های کفیر نرم و اسفنجی و همانند گل کلم ریز شده هستند .

تاریخچه ی مربوط به کفیر به هزاران سال پیش برمیگردد . برخی میگویند که این قارچ از کوه های قفقاز و یا از تبت آمده است . راهبان تبتی از این قارچ برای درمان بسیاری از بیماری های داخلی و یا سایر بیماری ها استفاده میکردند .

این ویدیو را از دست ندهید

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

 

کاربرد و پرورش قارچ کفیر

از قارچ های کفیر برای ساخت و تولید کفیر استفاده میشود . کفیر درواقع یک فراورده ی تخمیری است که به ماست شباهت دارد و میتوان آن را ماست نوشیدنی نامید . درون دانه های کفیر باکتری های مفید و مخمر های زنده وجود دارند .

رنگ این دانه ها سفید یا کرم میباشد . این دانه ها به تنهایی قابل خوردن نیستند و باید به آنها شیر اضافه شود و تقریبا به مدت 24 ساعت آن را نگه داری کرد تا به ماست تبدیل شوند . به دلیل اینکه به قارچ کفیر شیر اضافه میشود و کفیر یک فراورده ی شیری محسوب میشود ارزش تغذیه ایی شیر را هم دارد و بسیار مغذی میباشد .

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

معمولا دو روش نگه داری برای این قارچ وجود دارد . یکی اینکه قارچی که داخل شیر قرار دارد را در دمای اتاق نگه داری کنید و دیگر اینکه قارچ خشک شده را به همراه شیر خشک در یخچال نگه داری کنید . البته در نظر داشته باشید که نگهداری کفیر در دمای اتاق یک مدت زمان خاصی دارد .

همانطور که گفته شد دانه های کفیر بسیار کوچک هستند ، اندازه ی تقریبی آن را میتوان به اندازه ی یک گندم دانست . شیر کفیر در اثر فرایند تخمیر بین شیر و قارچ تولید میشود که بسیار مغذی است . میکروارگانیسم های پروبیوتیک بسیاری در این فرایند تولید میشوند که همچنان زنده مانده و در مسیر دستگاه گوارش به روده میپیوندد و به هضم غذا کمک میکند .

باید بدانید که کفیر خوب و مرغوب از قارچ های زنده تولید میشوند . از قارچ کفیر خشک شده نیز میتوان در فراورده های مختلف استفاده نمود . این کار به دلیل صرف هزینه ی کمتر انجام میشود اما آن کیفیت و خاصیت قارچ کفیر زنده را ندارد .

پرورش قارچ کفیر

اکنون باید بدانیم که روش نگهداری از کفیر چگونه است ؟

مطمئنا میدانید که نگهداری ماست یا شیر در یخچال صورت میگیرد .  نگهداری کفیر نیز به همین صورت میباشد . زیرا در هنگام مصرف باید باکتری های موجود در کفیر زنده و فعال باشند و نگهداری کفیر در یخچال باعث میشود خواص آن حفظ شود .

زمانی که میخواهید از قارچ کفیر استفاده کنید و با آن شیر ، ماست یا پنیر درست کنید در ابتدا لازم است که قارچ کفیر را بشویید . آبی که برای شست و شو استفاده میکنید نباید آب لوله کشی باشد چون به طور کلی کلر و مواد شیمیایی بر کیفیت تولید کفیر اثر منفی میگذارد .

پس بهتر است که از آب معدنی استفاده شود . بعد از شستشو باید کفیر ها را در یک ظرف شیشه ایی قرار دهید . تنها در صورتی که اولین بار است از کفیر استفاده میکنید آن را بشویید . در مرتبه های بعدی نیازی به شستن نیست .

شیری که میخواهید استفاده کنید را باید در دمای اتاق قرار دهید و بعد شیر را به قارچ کفیر که در همان ظرف شیشه ایی قرار دارد اضافه کنید . باید در اینجا از شیری استفاده شود که مواد نگهدارنده نداشته باشد .مواد نگهدارنده موجود در شیر باعث میشود که قارچ های کفیر از بین بروند . در ظرف شیشه ایی خود را ببندید . ( ترجیحا باید آن را بایک پارچه ببندید ) . و آن را در یک جای تاریک قرار دهید .

دمای محیطی که ظرف را در آنجا قرار میدهید باید بین 20 تا 25 درجه ی سانتی گراد باشد . به مدت 24 ساعت ظرف را در کمد یا هر جای تاریک دیگر نگه دارید تا شیر تخمیر و به کفیر تبدیل شود . و بعد از آنکه مایع کفیر شما درست شد میتوانید آن را درون سبدی ریخته و قارچ های کفیر را از آن جدا کنید . اگر بار دیگر هم قصد درست کردن کفیر را  داشته باشید میتوانید از همین قارچ ها استفاده کنید .

دلیل خراب شدن کفیر ها :

اگر روی سطح کفیر لکه های سبز رنگی دیده شد کفیر و قارچ کفیر شما خراب شده است و دیگر قابل استفاده نیستند . دلایل بسیاری  وجود دارد که این اتفاق رخ میدهد .

اگر قارچ کفیر یا ظرف کفیر را در جای خیلی گرم قرار داده باشید ممکن است شیر شما فاسد شود و کلا کفیر خراب شود . یا حتی اگر نسبت مقدار شیر استفاده شده به قارچ خیلی بیشتر باشد ، کفیر خراب میشود . یا اگر ظرف کفیر را به مدتد طولانی مثلا 4 روز در دمای محیط نگه دارید ممکن است کفیر شما خراب شود .

همانطور که قبلا هم اشاره شد اگر  از شیر هایی که مواد نگهدارنده دارند و یا کاملا پاستوریزه نشده اند  استفاده نمود نیز امکان خراب شدن کفیر وجود دارد . بدترین حالتی که کفیر میتواند در آن قرار گیرد  در دمای بالاتر از 32 درجه ی سانتی گراد است . به همین دلیل است که میگویند کفیر حتما باید در دمای متعادل و در محلی که نور نباشد قرار گیرد .

آموزش پرورش قارچ کفیر

خواص کفیر – پرورش قارچ کفیر :

اگر میخواهید خواص کفیر را با چشم خود ببینید باید به مدت حداقل یک ماه هر شب یک لیوان کفیر بنوشید . کفیر یک ماده ی ضد سرطان است . مصرف کفیر باعث میشود از رشد سلول های سرطانی سینه جلوگیری شود و سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها تقویت شود .

کفیر در واقع میتواند به جای یک آنتی بیوتیک عمل کند . زمانی که دچار سرماخوردگی شده اید با خوردن روزانه 1 یا 2 لیوان کفیر میتوانید بهبود پیدا کنید . این امر به دلیل وجود آنتی باکتریال های طبیعی در کفیر میباشد .

کفیر سرشار از ویتامین و مواد معدنی است . پس خوردن کفیر باعث جلوگیری از پوکی استخوان نیز میشود . از دیگر خواص کفیر میتوان به کنترل فشار خون نیز اشاره کرد . خوردن یک لیوان کفیر در طول شبانه روز تاثیر زیادی در کاهش فشار خون در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند دارد.

و در آخر میتوان به تاثیر فوق العاده ی کفیر روی پوست و مو اشاره کرد . این تاثیر هم از طریق نوشیدن کفیر و هم از طریق ساختن و استفاده از ماسک کفیر امکان پذیر است .

امیدواریم بتوانید پرورش قارچ کفیر موفقیت آمیزی داشته باشید.

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *