پرورش قارچ ترافل – آموزش کامل پرورش قارچ دنبلان

پرورش قارچ ترافل (دنبلان) :

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

قارچ ترافل یا دنبلان

قارچ ترافل یک نوع قارچ خوراکی و به نوعی یک قارچ کمیاب است . زیرا این قارچ تنها در فصل خاصی و یا شرایط آب و هوایی خاصی رشد میکند . این قارچ در رنگ های قرمز تیره ، سفید ، خاکستری ، بنفش و سیاه یافت میشود .

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

بهترین نوع قارچ ترافل (دنبلان)

بهترین نوع این قارچ نوع تیره ی آن و دارای پوسته های سیاه رنگ میباشد . این قارچ حاوی پروتئین و ویتامین های زیادی است و به همین دلیل مصرف این نوع قارچ از بسیاری از سرطان ها و بیماری های مربوط به کبد پیشگیری میکند . همچنین در کاهش قند خون ، درمان بیماری های چشمی و درمان سرماخوردگی بسیار موثر است .

گفته میشود در استان لرستان چهار هکتار زمین برای کشت درخت بلوط به منظور تولید قارچ ترافل اختصاص یافته است . این نوع قارچ نسبت به قارچ سفید دکمه ایی و قارچ صدفی قیمت بالاتری دارد . این نوع قارچ اسم های گوناگونی دارد از جمله : قارچ دنبلان کوهی ، دنبلان سیاه ودنبلان کوهی سیاه .

تفاوت قارچ ترافل با دیگر قارچ ها

این قارچ ها یک نوع قارچ زیرزمینی هستند و از لحاظ  ظاهر شبیه به بقیه ی قارچ ها نیستند و  شکل ظاهری آنها شبیه سیب زمینی است . اما هم خواص غذایی و هم قیمت این قارچ ها از سیب زمینی خیلی بیشتر است . اندازه ی این قارچ ها یکسان نیستند . ممکن است بعضی از آنها بزرگ و برخی کوچک یا متوسط باشند .

مراحل پرورش قارچ ترافل

برای کشت قارچ ترافل باید یک زمین مسطح داشته باشید . باید این زمین به مدت تقریبا یک سال بدون کشت و خالی باشد . اگر در اطراف یا در خود آن زمین درختان زیادی وجود داشته باشد و ریشه ی این درختان در خاک آن منطقه وجود داشته باشد ممکن است در رشد قارچ ها اختلال ایجاد شود .

پرورش قارچ ترافل دنبلان

  • کتاب آموزش پرورش قارچ PDF
  • ویژه کسانی که قصد کسب درآمد از پرورش قارچ را دارند
  • نکات بسیار مهم درمورد پرورش قارچ در ایران
  • دانلود کتاب بلافاصله پس از پرداخت

پرورش قارچ

  • قیمت: 99,000 تومان

زمان پرورش قارچ ترافل

معمولا کشت این نوع قارچ ها در اوایل بهار انجام میشود . حتی این نوع  قارچ ها که به طور خودرو نیز میرویند در فصل بهار پیدا میشوند .

خاک مورد نیاز برای کشت قارچ ترافل باید یک خاک نرم و مرغوب و غنی از کلسیم و قلیایی باشد . یعنی باید PH خاک بین 7.5 تا 8.5 باشد . باید مقدار مناسبی آهک نیز به این خاک اضافه شود زیرا این کار باعث میشود اسیدیته ی خاک تا حدی متعادل شود .

همانند سایر قارچ ها  قارچ ترافل نیز باید در بستری مناسب رشد کند . پس باید روی خاک مورد استفاده لایه ایی از کمپوست آلی ریخته شود . باید برای کشت این قارچ ها گودال های مناسبی در زمین حفر شود و بذر قارچ ها درون گودال ها ریخته شود و دوباره گودال ها پر شود . گودال ها باید با فاصله از همدیگر حفر شوند و در آبیاری گودال ها نیز باید دقت لازم به عمل آید . آبیاری باید کم کم و به صورت قطره ایی انجام شود .

پرورش قارچ دنبلان

آب و هوای مناسب برای پرورش قارچ ترافل

کشور هایی که آب و هوای متعادلی دارند برای کشت این قارچ ها مناسب هستند ، گرما یا سرمای شدید به قارچ ها آسیب میزند .

به دلیل اینکه در رشد و تکثیر قارچ دنبلان هیچ ماده ی شیمیایی دخالت ندارد ، این قارچ ها جز خوشمزه ترین قارچ های خوراکی و دارویی به شمار میروند . از جمله خواص این قارچ میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خواص قارچ ترافل

  • پیشگیری از سرماخوردگی . اگر در فصل بهار به طور مداوم از این قارچ مصرف شود در فصل های بعد از بروز سرماخوردگی جلوگیری میشود .
  • این قارچ از ابتلا به بیماری قلبی عروقی جلوگیری میکند .
  • این نوع قارچ ها خواص ضد میکروبی دارند و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک میکنند .
  • این قارچ  استرس و اضطراب های ناشی از فشار های عصبی را کاهش میدهد .
  • قارچ ترافل سطح کنترول خون را به طور طبیعی کاهش میدهد .

در زمین های مسطح و در مراتع میتوان قارچ های دنبلانی که به طور خودرو میرویند را پیدا کرد . تقریبا از اواسط اسفند تا پایان ماه فروردین زمان مناسبی برای پیدا کردن این نوع قارچ است .

همانطور که گفته شد این قارچ یک نوع قارچ زیرزمینی است . یعنی که روی سطح زمین نمیروید و باید آن را در عمق 5 تا 30 سانتی متری زیر زمین پیدا کرد . در قسمتی که این قارچ وجود داشته باشد ، زمین به شکل برآمده در می آید .

پرورش قارچ ترافل

کشور های زیادی در کشت این نوع قارچ فعالیت دارند . کشور هایی از جمله کشور چین ، ایتالیا ، ایالات متحده ی آمریکا ، هلند ، لهستان ، اسپانیا ، ایران و …….

علاوه بر محل رشد ، این قارچ تفاوت های دیگری نیز با سایر قارچ ها دارد . قارچ های دیگر را میتوان در تمام طول سال پرورش داد ، اما قارچ ترافل تنها در فصل خاصی کشت میشود .

قارچ ترافل دو نوع سیاه و سفید دارد اما قارچ های دیگر انواع گوناگون و شکل های متفاوت با رنگ های متفاوت دارند . در تمامی فصل ها در میوه فروشی ها قارچ دکمه ایی سفید یافت میشود . زیرا این قارچ را میتوان در تمامی فصل ها پرورش داد و تقاضا نیز برای این نوع قارچ زیاد است .

یکی دیگر از تفاوت هایی که میتوان در نظر گرفت تاثیر نور خورشید بر این قارچ است . قارچ ترافل باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد . اما در کشت برخی از قارچ ها میبینیم که نباید نور مستقیم خورشید به آنها بتابد و باید در محل های تاریک و با دمای کم رشد کنند .

میتوان این قارچ را برای مدت چند ماه نگه داری کرد . اما این کار بدون فریزر ممکن نیست . پس باید این قارچ ها را درون کیسه های فریزیر بریزید و آنها را در فریزر نگه دارید تا خراب نشوند و به مدت چند ماه از آن استفاده کنید .

 

برای دانلود کامل ترین و کاربردی ترین کتاب آموزش پرورش قارچ بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *