پرورش زالو در خانه

پرورش زالو در خانه

پرورش زالو در خانه :وب سایت پرورش مرجع کامل آموزش پرورش زالو است : 

منبع مطلب ” پرورش زالو در خانه  ” بخش از کتاب الکترونیکی آموزش 0 تا 100 پرورش زالو است

زالوها را می توان در مکان هایی مانند

  • برکه
  • یا حوضچه های طبیعی،
  • حوضچه های سیمانی
  • مخازن پلاستیکی
  • آکواریوم
  • استخر های برزنتی
  • استخر های گلی
  • بطری های شیشه ای
  • گونی های پارچه ای

پرورش داد. نحوه پرورش در هر کدام از این مکان ها متفاوت می باشد. به طور مثال برای پرورش زالو در استخر های گلی می بایست یک سوم عمق استخر شامل خاک رس یا خاک رس نباتی یعنی در حدود ۲۹ تا ۳۰ سانتی متر، یک سوم شامل آب ور حدود ۳۰ سانتی متر و یک سوم شامل فضای خالی باشد.

استخر و یا حوضچه های سیمانی که برای پرورش زالو به کار می روند می بایست در حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر بوده و از جنس سیمان و آجر باشند. طول این استخر ها می بایست ۲ متر و عرض آن ۱ متر و ۲۰ سانتی متر باشد.

پرورش زالو در خانه با استخر برزنتی

پرورش زالو در خانه
پرورش زالو در خانه

استخر های برنزتی که برای پرورش زالو استفاده می شوند به گونه ای هستند که با مواد مناسب عایق آب می شوند، با دوام و غیر قابل نفوذ می باشند، این استخر ها در کمترین زمان ممکن و به راحتی ساخته می شوند، به مصالح ساختمانی چون سیمان نیاز ندارند، با ساخت این استخر ها می توان هزینه های مربوط به پرورش زالو را کاهش داد و در آخر انتقال اینگونه استخر ها سریع تر می باشد و هزینه و خسارات کمتری وارد می کنند. اما اینگونه استخر ها معایبی نیز دارند به طوری که این استخر ها دارای زهکشی در کف نمی باشند و تخلیه آب این گونه استخر ها به صورت سرریز و یا به صورت مکش می باشد.

پرورش زالو در خانه با آکواریوم

پرورش زالو در خانه
پرورش زالو در خانه

پرورش زالو در خانه : آکواریوم هایی که برای نگهداری پررورش زالوها استفاده می شوند باید ویژگی های خاصی داشته باشند. به طوری که این آکواریوم ها می بایست ۲۵ سانتی متر ارتفاع، ۸۰ سانتی متر طول و ۵۰ سانتی متر عرض داشته باشند، دو سوم آکواریوم باید پر از آب باشد، این آکواریوم ها می بایست دارای روکش توری و تهویه مناسب باشند و برای پرورش زالو در این آکواریوم ها می بایست از لامپ های کم نور یا با شدت نور متغیر استفاده کرد.

پرورش زالو در خانه با ظروف شیشه ای یا پلاستیکی 

پرورش زالو در خانه
پرورش زالو در خانه

پرورش زالو در خانه با ظروف شیشه ای یا پلاستیکی  : می توان زالوها را در ظروف شیشه ایی یا پلاستیکی نیز پرورش داد. در ابتدا باید گفت که استفاده از این روش برای پرورش زالو تقریبا هزینه زیادی در بر خواهد داشت. اما این روش برای مکان هایی که شرایط آب و هوایی بدی دارند مناسب می باشد. در این شرایط و با استفاده از این روش زالو می تواند خارج از فصل تولید مثل و به صورت مصنوعی تکثیر کند. در این روش راحت تر می توان بر تکثیر زالوها نظارت کرد.

پرورش زالو در خانه با گونی های پارچه ای

یکی از روش های کم هزینه برای پرورش زالو نگهداری و پرورش آنها در گونی های پارچه ای می باشد. این گونی ها می بایست گونی های مرطوب حاوی گل یا پنبه باشند. درون این گونی ها تکه هایی یخ قرار می دهند تا متابولیسم زالو را برای مدتی مشخص کم کنند. این روش در واقع برای انتقال زالوها در زمان خرید و فروش استفاده می شود و و این روش به این دلیل انجام می شود که زالوها در زمان انتقال و در طول مسیر از بین نروند. در این روش حمل و نقل زالوها به راحتی انجام میگیرد و فرار زالوها تقریبا غیر ممکن خواهد بود اما ممکن است در طول حمل و نقل در اطراف این گونی ها پشه و یا حشرات دیگری جمع شوند و نمی توان فعالیت زالو ها را در داخل گونی مشاهده کرد.

روند پرورش زالو چگونه می باشد؟

پرورش زالو در خانه  : برای تکثیر و تولید مثل زالوهای طبی می بایست طبق دستورالعمل های بهداشتی سازمان های مربوطه عمل کرد. شرایط‌ مطلبوبی که برای تولید مثل زالوها مد نظر قرار میگیرد شرایطی است که

  • دارای دمای مناسب،
  • وجود تاسیسات و تجهیزات لازم و مناسب،
  • آب کافی و مناسب
  • و محیط ایزوله

باشد. بعد از اینکه تمامی شرایط مورد نظر مهیا شد زالوهای مورد نظر از مراکز معتبر تهیه شده و وارد دوره تولید مثل می شوند. سیکل تولید و تکثیر اینگونه زالوها ۱۸ ماهه می باشد و در این دوره لاروها به زالویی با سایز مناسب و طبی می رسند که برای مصارف درمانی مناسب می باشند. زمانی که زالوها به اندازه طبی و مناسب رسیدند آماده فروش می شوند.

محیط پرورش زالو

همانگونه که قبلا به آن اشاره شد زالوها در محیطی تولید مثل می کنند و تکثیر می شوند که احساس امنیت و آرامش داشته باشند. این محیط می بایست شبیه به زیستگاه خود آنان بوده و از هر گونه آلودگی به دور باشد. در این صورت است که زالوها می توانند بیشترین تعداد تکثیر خود را داشته باشند.
زالوهایی که تولید و تکثیر شده اند را با توجه به اندازه آنها به فروش می رسانند. برای مثال کسانی که به کار پرورش زالو مشغول هستند اغلب زالوهای سایز کیبریتی را خریداری می کنند. پس پرورش زالو با تکثیر و تولید مثل زالو ها دو امر کاملا جدا از یکدیگر می باشند. زالوهای مولدی که به مدت ۴۵ روز تغذیه شده اند می توانند وارد مرحله تخم گذاری شوند. مرحله تخم گذاری حدود ۳ ماه به طول می انجامد. مرحله بعد از تخم گذاری مرحله زمستان گذرانی می باشد و بعد مرحله زمستان گذرانی بار دیگر مرحله تکثیر تکرار می شود. زالو های مولد تا سه دوره نگه داری می شوند و بعد از سه دوره نیاز است که زالوهای مولد جدید خریداری شود. زالوهای مولد در دوره دوم تخم گذاری خود به تعداد بیشتری تکثیر می شوند.

این مطلب را هرگز از دست ندهید : درآمد پرورش زالو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *