قلمه زدن سانسوریا ابلق

قلمه زدن سانسوریا ابلق :

قلمه زدن سانسوریا ابلق :

 

سانسوریا یکی از پر طرفدار ترین گیاه های آپارتمانی به حساب میاد که بین 60 تا 70 گونه ی مختلف داره و در سر تا سر کشور ، به عنوان یک گیاه زینتی و زیبا محسوب میشه که علاوه بر زیبایی ، در پاکسازی هوای اطرافش هم تاثیر بسزایی داره و به همین علت هست که توصیه میشه اگر قصد دارید در اتاق خوابتون از گیاه خاصی استفاده کنید ، مناسب ترین گیاه سانسوریا هست . از همه مهم تر سانسوریا نیاز به مراقبت های خاصی نداره و اگر مدام در سفر یا سر کار هستید و فرصت کافی برای رسیدگی به گل و گیاه رو ندارید ، می تونید گلدان سانسوریا تهیه کنید . این گیاه در هر محیطی به خوبی رشد می کنه و به همین دلیل گفته میشه که گیاه بسیار سر سخت و مقاومی هست که با هر شرایط آب و هوایی ، به خوبی خودش رو وفق میده .
همون طور که گفته شد ، سانسوریا گونه های بسیار مختلف و متنوعی داره که از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارن اما در رابطه با شرایط نگهداری شبیه به هم هستن . یکی از گونه های بسیار زیبا و محبوب این گیاه ، سانسوریا ابلق نام داره که به خاطر ظاهر زیبا و منحصر به فردش معروفه . برگ های سانسوریا ابلق به رنگ سبز تیره و کاملا براق هستن که نوار های طلایی بسیار زیبایی ، حاشیه ی برگ ها رو پوشونده . شرایط نگهداری سانسوریا ابلق هم مثل بقیه ی گونه های سانسوریا هست و مورد متفاوتی نداره .

برای تکثیر این گونه از سانسوریا روش های مختلفی وجود داره که شما می تونید هر کدوم از اون ها رو که می خواید ، انتخاب کنید . تنها نکته ای که در تکثیر سانسوریا ابلق باید بهش توجه داشته باشید این هست که روشی رو انتخاب کنید که در نهایت گیاه های جدیدی با حاشیه های طلایی به شما بده .
• تکثیر سانسوریا ابلق توسط ریزیوم ( ریشه ) : این روش رو اگر در فصل بهار انجام بدید نتیجه ی بهتری داره . وقتی که گلدان سانسوریا ابلق شما پر از ریشه شد زمان مناسبی برای این نوع تکثیر به حساب میاد . در این روش گیاه اصلی رو به طور کامل از خاک بیرون میارید و با استفاده از یک چاقو کوچک و تیز ، قسمت های پایینی گیاه رو که دارای ریشه هستن ، به چند قسمت تقریبا مساوی تقسیم می کنید . در این مرحله باید کاملا احتیاط کنید تا به گیاه اصلی و همینطور ریشه ها آسیبی وارد نشه . وقتی این کار رو تموم کردید قسمت های جدید رو با احتیاط در خاک می کارید و خاک رو آبیاری می کنید . نکته ی مهمی که در رابطه با این روش باید بهش توجه کنید این هست که بهتره چند روز قبل از تکثیر ، به گیاه آب ندید و اجازه بدید که خاک خشک بشه تا موقع بیرون اوردن گیاه ، مشکلی پیش نیاد . یکی از اصلی ترین مزیت های تکثیر سانسوریا ابلق توسط ریوزوم ، این هست که بعد از تکثیر گیاه های جدید که رشد کنن ، مثل گیاه اولیه و اصلی حاشیه های طلایی در اطراف برگ ها دیده میشه ؛ این در حالی هست که در بسیاری از روش های تکثیر این اتفاق نمی افته و برگ های جدید صرفا سبز هستن .


• تکثیر به روش قلمه زدن : قبل از شروع به انجام این روش باید گیاه شما به اندازه کافی بالغ شده باشه و رشد کرده باشه تا بتونید نتیجه ی دلخواهتون رو به دست بیارید . بهتره برای قلمه زدن برگ هایی رو انتخاب کنید که رشد کرده باشن و ارتفاع نسبتا زیادی داشته باشن ( تقریبا 30 سانتی متر به بالا ) چرا که برگ های جوان و کم ارتفاع جوانه نمی زنن . وقتی برگ های مورد نظر رو از گیاه اصلی جدا کردید ، اون ها رو با فواصل 8 سانتی متری ( بین 1 تا 3 اینچ ) برش بدید . در مرحله ی بعد باید برگ های بریده شده رو به مدت 2 تا 3 روز در کناری بذارید و منتظر بمونید تا آماده ی کاشت بشن . موقع کاشت دقت کنید که برگ ها رو به اشتباه سر و ته نکارید .

قلمه زدن سانسوریا ابلق
قلمه زدن سانسوریا ابلق

یکی از نکته هایی که در این روش باید بهش توجه کنید این هست که در صورتی که تمایل دارید گیاه های جدید بعد از تکثیر هم ، هم چنان ابلق باقی بمونن ، قبل از کاشتن برگ ها قسمت پایینی اون ها رو به صورت یک 8 کوچک ( برش مثلثی ) برش بدید و بعد بکارید . برگ ها رو در بستری از ماسه بکارید ؛ این مرحله در حدود 3 هفته طول می کشه و در طول این مدت باید دمای محیط بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد باشه . شما می تونید تا تعداد 10 برگ رو پیش هم بکارید . بهتره که در طول این 3 هفته ، گیاه رو زیاد آبیاری نکنید چرا که ممکنه باعث کاهش و یا توقف رشد ریشه های جدید بشه . از هفته ی چهارم قسمت پایینی برگ ها شروع به ریشه زدن می کنه و شما می تونید اون ها رو از بستر ماسه ای خارج کنید و در گلدان های مناسب با خاک بکارید . خاک مناسب برای برگ های جوان هم چنان خاک سنگین هست ( مناسب ترین ترکیب مخلوط 20% کامپوست ، 50% ماسه و 30% پرلیت هست ) . بعد از کاشته شدن برگ ها موقعی که گیاه می خواد رشد کنه چون یک مثلث از قسمت سبز رنگ اون بریده شده ، مجبوره برای رشد کردن از دو نوار طلایی که اطرافش هست کمک بگیره و به این ترتیب گیاه جدید با حاشیه های طلایی و به صورت ابلق رشد می کنن .

قلمه زدن سانسوریا ابلق
قلمه زدن سانسوریا ابلق

با توجه به این که برگ های تازه کاشته شده استحکام و مقاومت برگ های بزرگ و بالغ رو ندارن بهتره تا زمانی که کاملا رشد کنن ، در شرایط ایده آلی از نظر دما ، نور ، رطوبت ، میزان کود دهی و آبیاری قرار بگیرن تا برگ های بلند تر و شاداب تری به شما تحویل بدن .

 

 

منبع : joyusgarden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *